V Mexiku byl objeven záhadný hrob. Ukrýval kostry několika lidí složené do obrazce

Objevy
04. února 2018 11:17 / Lukáš Bauer
Hrob objevený v Mexiku mohl mít rituální význam Internet
Mexico City vzniklo z původních osad, které se na na území dnešního velkoměsta v dávných dobách nacházely. Není tedy žádnou výjimkou, že jsou během stavebních prací často objeveny staré artefakty nebo hroby. Hrob, který archeologové odkryli nyní, je ale oproti jiným nálezům velice zvláštní.

V jižní části milionového velkoměsta Mexico City byl během archeologických prací odhalen zvláštní hrob s kostrami lidí uspořádanými do spirály a navzájem propletenými těly. Hrob, jehož stáří vědci odhadují na 2400 let, byl objeven pod areálem Pontifical University of Mexico během odkrývání zbytků pradávné osady Tlalpan.

Archeologické práce v této oblasti byly zahájeny již v roce 2006 a od té doby pracovníci objevili spoustu nejrůznějších artefaktů. Záhadný hrob je ale rozhodně nejpodivnější nález, který byl dosud v této oblasti vykopán. Do této chvíle totiž nikdy nebylo objeveno podobné pohřební místo s pozůstatky tolika lidí.

Kruhový hrob o průměru kolem dvou metrů ukrýval ostatky celkem deseti osob. Mezi pohřbenými lidmi byli jak muži, tak ženy a také jedno několikaměsíční batole. Většinu z nich tvořili mladí jedinci. Spolu s kosterními pozůstatky se v místě nálezu nacházelo také množství předmětů včetně kamenných nástrojů, keramických džbánů a dalších obřadních věcí.

Příčina smrti těchto osob je zatím předmětem vědeckého výzkumu stejně jako způsob, kterým byly kostry navzájem propleteny, a jaký toto zvláštní uspořádání mělo význam. Některé z kosterních pozůstatků podle odborníků vykazovaly známky úmyslných tělesných modifikací, jako jsou například deformované lebky nebo úmyslně zmrzačené zuby.

Toto zjištění by mohlo odpovídat vázání dětských lebek do látek, které se stahovaly a docházelo tak k jejich deformaci. Podobné praktiky byly totiž dříve v oblasti Mezoameriky poměrně běžné. Ohledně podivného uspořádání lidských ostatků vědci zatím spekulují. Mohlo se jednat například o nějaký druh starověkého obřadního rituálu, přičemž různé věkové hranice pohřbených mohou představovat lidské životní etapy, domnívají se.

Tlalpan patří k nejstarším osadám, které vznikly v Mexické pánvi (nazývané také Mexické údolí). V blízkosti břehu jezera Xochimilco měla starobylá vesnice téměř neomezený přístup k pitné vodě a také úrodnou půdu pro pěstování plodin. Osada se nacházela na východ od Cuicuilco, tehdejší významného městského centra známého svými pyramidami. Obě tyto lokality předcházely Teotihuacanu, jednomu z největších měst starověkého světa.

Archeologické nálezy z celého světa tvoří velice důležitá okna do historie lidstva a často ukrývají nejedno tajemství. Velký archeologický nález nyní odkrývají archeologové v Norsku, kde ustupující ledovec odhalil mnoho artefaktů pocházejících z různých období napříč staletími (Čtěte: Tající ledovec v Norsku odkryl dávné artefakty).