Nejstarší střeva, která kdy byla nalezena, mohou odhalit identitu tajemného stvoření

Dochovaná střeva jednoho z prvních zvířat prozradí víc o jeho vývoji
Další 1 fotografie v galerii
 Objevy
02. února 2020 13:22 / University of Missouri
Drobné trubkovité fosilie nalezené v Nevadě mohou obsahovat nejstarší zažívací trakt, jaký kdy byl nalezen. A zároveň vydat překvapující informace.

Fosilie jsou podle vědců staré více než půl miliardy let. To znamená, že jsou zhruba o 30 milionů let starší než další nejstarší nalezená zkamenělá střeva. Důležitější než jejich věk je však to, že tato zkamenělá střeva mohou konečně určit totožnost jednoho z nejrozšířenějších druhů zvířat žijících před rychlou diverzifikací života.

Pokud jsou prvotní analýzy pravdivé, živočich vypadal podobně jako dnešní velcí červi. Fosilie pocházejí z Nye County v jižní Nevadě. Jsou datovány před 550 miliony až 539 miliony let, tedy do období, ve kterém vznikl nejčasnější mnohobuněčný komplexní život. Život v té době byl bizarní a podle dnešních standardů těžko klasifikovatelný. Většina fosilií těchto organismů vypadá jako listy nebo trubice.

Mezi nejčastější fosilie z této doby patří skupina zvaná cloudinomorfy. Jejich fosilie se nacházejí po celém světě a vypadají jako malé trubičky. Mnoho z těchto organismů mělo mineralizované skořápky vyrobené z uhličitanu vápenatého, stejně jako dnes mušle. Ale paleontologové nedokázali přijít na to, co tyto cloudinomorfy jsou. Hlavní hypotézou nyní je, že cloudinomorfy jsou dnešní korály nebo červi.

První zvířátko

Vědci v laboratoři zjistili, že střeva vypadají jako trubice, ne jako pytel s jedním otevřeným koncem. Korály například mají střeva s jedním otvorem, který plní funkci příjmu i vylučování potravy. Ti, co vypadají jako dnešní červi, pak mají dva oddělené otvory, jeden pro ústa a jeden pro vylučování. A to je pokročilejší uspořádání, které umožňuje vývoj segmentovaného trávicího systému jako u lidí.

Vědci nyní doufají, že další zkoumání jim prozradí něco víc o tehdejším životě a jeho možném propojení se zvířaty, která dnes známe. Malá střeva dávného červa mohou napovědět, jaký byl časový rámec zvířecího vývoje. Dále čtěte: Život na Marsu existuje. Soudě podle objevené sochy.

Mirka Malá | inStory.cz