Předzvěst katastrofy? Na dně oceánu v Pacifiku je díra, která vědce začala velmi znepokojovat

Země a Příroda
20. dubna 2023 08:08 / Mirka Malá
Kaskádská subdukční zóna se táhne od kanadského ostrova Vancouver až po Kalifornii Depositphotos
Na dně oceánu u pobřeží severovýchodního Pacifiku je díra, která vědce začala velmi znepokojovat. Pramen, známý jako Pythia's Oasis, pravděpodobně odvádí vodu zpod místních tektonických desek přes poruchu nazývanou Kaskádská subdukční zóna.

Jinými slovy, nejde o to, že by z oceánu unikala voda někam pod oceánské dno, vlastně je to trochu naopak. Jde vlastně o pramen, protože voda teče dovnitř, tedy do oceánu a nikoliv obráceně. A tento pramen téměř čerstvé vody, vyvěrá zpod dna oceánu zlomem zvaným Kaskádská subdukční zóna.

Díra v oceánu byla objevena prakticky náhodou vědci z University of Washington začátkem tohoto roku. A nejde o nic příznivého, i když jde vlastně o pramen, který pumpuje vodu do oceánu. Obvykle totiž bubliny vycházející ze dna oceánu znamenají přítomnost hydrotermálních průduchů, které mohou být horkými ložisky biologické aktivity. Ale existence takového pramenu, jaký byl objeven u pobřeží severovýchodního Pacifiku, to je úplně něco jiného.

Pokud by totiž tato voda v rezervoáru pod oceánským dnem z nějakého důvodu vyschla, nebo jí zkrátka do oceánu neproudilo takové množství, znamenalo by to, že by se velká část Ameriky dostala do obrovského nebezpečí. Proč?

Protože Kaskádská subdukční zóna je velký pomořský zlom u pobřeží severovýchodního Pacifiku, který je 1 000 kilometrů dlouhý a táhne se od kanadského ostrova Vancouver až po Kalifornii. Je to místo, kde se dvě z tektonických desek, které tvoří zemskou kůru, setkávají a kloužou vedle sebe. A zásoba vody vytékající z Pythia's Oasis vlastně působí jako lubrikant mezi těmito dvěma deskami. Jinými slovy, dokud tam ta voda je, funguje jako takové „chlazení“, díky kterému dochází k menšímu tření mezi oběma tektonickými deskami. Pokud voda zmizí nebo jí bude méně, desky se zablokují a dojde k obrovské katastrofě.

Pokud by se tektonické desky zablokovaly, došlo by k obrovskému zemětřesení, podle vědců by se jednalo o zemětřesení o síle 9 na Richterově stupnici, což je vůbec to největší zemětřesení, jaké kdy na naší planetě bylo zaznamenáno. Takové zemětřesení zničí vše na tisíce kilometrů daleko.

Jen pro příklad, k podobnému zemětřesení v Kaskádské subdukční zóně došlo už v lednu roku 1700. V té době ještě pochopitelně neexistovaly Spojené státy americké, nebyly postaveny domy, mrakodrapy, obchodní centra, různé továrny ani dopravní infrastruktura. Podle dostupných údajů mělo tehdy zemětřesení v této oblasti sílu 8,7 až 9,2 stupně Richterovy stupnice. Zemětřesení tehdy způsobilo obří vlnu tsunami, jež zpustošila pobřeží Severní Ameriky a o několik hodin později zasáhla i japonské pobřeží. Samotný zlom se tehdy propadl o celých dvacet metrů. A není to jen nějaká stará báchorka. Japonské záznamy z toho roku hovoří o příchodu třímetrové vlny tsunami, které nepředcházelo žádné zemětřesení v oblasti Japonska. Vědci zase dokázali vyčíst údaje o tomto zemětřesení na území dnešních USA z letokruhů stromů, mrtvých pařezů a písečných sedimentů.

Špatnou zprávou je, že geologické průzkumy ukazují, že zemětřesení silnější než 8 stupňů, vznikají v Kaskádské subdukční zóně každých 500 let, přičemž interval se může pohybovat mezi 300 až 900 lety. Kromě popsaného zemětřesení z roku 1700 byla zjištěna zemětřesení ještě z let 1310, 810, 400, 170 př. n. l. a 600 př. n. l. A co hůř, neexistuje nic, čím by věda mohla proti budoucí ohromné katastrofě bojovat.

Autorský článek, další zdroj: Futurism