Speciální gravitační detektor zachytil extrémně vzácné kosmické signály. Mohou pocházet z počátků vesmíru

24. září 2021 10:22 / Lukáš Bauer
Gravitační vlny jsou otřesy časoprostoru Depositphotos
Speciálně navržená past na odchytávání gravitačních vln tentokrát zachytila podivné signály přicházející z dalekých míst vesmíru. Vědci si zatím nejsou jistí tím, co menší gravitační detektor zachytil, ale domnívají se, že by se mohlo jednat o něco velice vzácného, jako například signály ze samých počátků vesmíru.

Jeden z detektorů gravitačních vln zachytil velice podivné signály z vesmíru. Přestože si vědci zatím nejsou jistí, z jaké vesmírné události tyto vlny pocházejí, jejich charakteristika naznačuje, že se jedná o velice vzácný objev. Jednou z teorií, se kterými vědci v současné době pracují, je možnost, že tyto vlny pocházejí ze samého vzniku vesmíru.

Přestože existenci gravitačních vln předpověděl Albert Einstein již před sto lety, expertům se je poprvé podařilo zachytit až v roce 2016. Od té doby se gravitační vlny staly mezi astronomy doslova senzací. Gravitační vlny se šíří chvěním a typicky se objevují při srážkách obřích vesmírných objektů. Srážka takových superhmotných objektů totiž doslova zatřese časoprostorem, a právě to způsobí gravitační vlny.

Zvláštní signály z vesmíru

Vědcům se však pomocí detektorů LIGO ve Spojených státech podařilo zachytit takové vlny, které nikdy předtím nepozorovali. Předcházel tomu experiment, během kterého se vědci pokoušeli zachytit i menší gravitační vlny, jejichž existence byla dosud pouze teoretická. Vědci proto vytvořili několik zařízení, která fungují na bázi takzvané gravitační pasti, což si lze představit jako zvon, který se rozezní, když jím projde gravitační vlna.

Celý experiment vědcům trval nejméně půl roku a během této doby se vědcům podařilo zachytit signál z gravitačních vln hned dvakrát. Samotné objevení vln je však pouhým počátkem celého výzkumu. Mnohem více časově náročné je totiž zjistit, co vlastně mohlo gravitační vlny způsobit. Zachycením těchto gravitačních vln pro vědce začala zcela nová éra objevování vesmíru.

Vesmírná inflace

V rámci poznání, co přesně mohlo zachycené gravitační vlny způsobit, vědci pracují také s několika velice zajímavými teoriemi, jako je například dosud neznámá fyzika, která je postavena mimo standardní modely. Zcela nejvíce pozornosti ale vědci věnují vysvětlení, že se může jednat o vesmírné signály, které pocházejí z doby krátce po vzniku samotného vesmíru. Obecně se totiž předpokládá, že po velkém třesku mohl nastat velice bouřlivý stav, kdy byl vesmír v takzvané inflaci. Během této doby prošel vesmír obrovskou změnou a právě z této doby mohou pocházet zachycené signály.

Vědci však zatím nemají dostatek důkazů pro to, aby mohli kteroukoliv z pracovních teorií prohlásit za pravdivou. Gravitační vlny jsou poměrně mladý astronomický objev, a proto ho čeká ještě velké množství výzkumů, než mu budou vědci schopni lépe porozumět. Dále čtěte: (Deset miliard let stará vybuchlá supernova nám znovu ukáže svůj výbuch).

Zdroj: Physical Letters.