Vědci kroutí hlavou: Na ostrově zničeném jadernými bombami našli něco velmi překvapivého!

Země a Příroda
29. července 2017 15:09 / Lukáš Bauer
Před 70. lety byl atol Bikini zasypán testovacími jadernými bombami Archiv
Atol Bikini je v současnosti neobydlený atol v Tichém oceánu, který je součástí Marshallových ostrovů. Bikini atol býval kdysi ostrovním rájem, než byl v šedesátých letech zničen během testování jadernými náložemi. Jedna z nich byla dokonce 1100 krát silnější než bomba, která dopadla na Hirošimu. Vědci se po mnoha letech vydali do oblasti na průzkum a byli překvapeni hojným životem jak na souši, tak ve vodě.

Z atolu Bikini bylo před zahájením testů vystěhováno všech 167 obyvatel, kteří se živili především jako farmáři. Mnoho z nich se mylně domnívalo, že se jednou budou moci do svého rodiště vrátit. K tomu však nikdy nedošlo, protože atol je dodnes považován za nukleární pustinu. Míra radiace na ostrově je i po 70 letech stále velmi vysoká, což neumožnuje delší setrvání člověka. Vědci však byli nadmíru překvapeni, jak hojný život se v těžce radiací zamořeném biotopu nachází.

Steve Palumbi profesor námořních věd ze Stanfordské univerzity uvedl, že účinky radiace na život v oceánu nebyly nikdy předmětem podrobnějšího zkoumání. Jeho nový výzkum ale naznačuje, že oceánské prostředí je proti zamoření radiací pozoruhodně odolné.

Například zvířata, která vědci sledovali v oblasti Černobylu, kde došlo v roce 1986 k největší jaderné havárii, dnes vykazují vysokou míru deformity a mutací, způsobenou vlivem radiace na jejich DNA. Naproti tomu počáteční vědecký výzkum z atolu Bikini ukazuje v tomto směru až neuvěřitelně dobré výsledky.

Vědecký tým v oblasti objevil velice rozmanitý ekosystém a to dokonce i přímo v kráterech po bombách. V lagunách vědci objevili několik metrů velké korály, rybí školky tuňáků, žraloků a také velkou populaci krabů palmových.

Právě na korály a kraby palmové se vědci zaměřili nejvíce. Krab palmový se totiž dožívá až šedesáti let a nejstarší exempláře tak mohou pamatovat dobu bezprostředně po ukončení testů. Rybí populace má životnost nepoměrně kratší a navíc má rozsáhlou migrační trasu, takže jejich zkoumání by bylo bezpředmětné.

„Laguna je plná ryb, které žijí v blízkosti korálů. Rybí populace je zde dokonce lepší než kdekoliv jinde v okolí, což je způsobeno zejména nulovým působením člověka v celé oblasti. Podle velikosti korálů je evidentní, že jejich stáří může být i 60 let a pravděpodobně zde znovu začaly růst již deset let po ukončení testů. Je to opravdu pozoruhodné prostředí,“ uvedl Palumbi.

Přestože celý biotop vykazuje nezvyklé známky zotavení, lidé se již na ostrov pravděpodobně nikdy nevrátí, díky všudypřítomné radiaci. Navíc bylo prokázáno, že se u lidí z okolních ostrovů objevil vyšší výskyt rakoviny štítné žlázy a leukémie. Na ostrově Bikini dnes působí pouze několik lidí, kteří udržují ostrovní zařízení. Ti však mají své zásoby vody i jídla, protože všechny přírodní zdroje potravin i vody z ostrova jsou pro člověka zdraví ohrožující.