Poprvé byla na povrchu asteroidu nalezena zásadní organická hmota nezbytná pro život

Vesmír
11. března 2021 06:42 / Mirka Malá
V malém zrnku asteroidu se schovává život Depositphotos
Fakt, že všichni vlastně pocházíme z vesmírného prachu bohatého na organickou chemii, je známý. Jediné, co dosud nevíme, je to, odkud tento prach původně pocházel.

Nyní ale vědci našli první důkazy o organických materiálech nezbytných pro život na Zemi, a to na povrchu asteroidu typu S.

Asteroid Itokawa vydal svá tajemství

Mezinárodní tým vědců nedávno provedl hloubkovou analýzu jedné z částic získaných z asteroidu Itokawa, a to misí Hayabusa Japonské vesmírné agentury (JAXA) v roce 2010.

Většina zemských meteoritů pochází z asteroidů typu S, jako je právě Itokawa, takže znalost toho, že by mohly obsahovat základní přísady pro život na naší planetě, je významným krokem vpřed v našem chápání toho, jak mohou vzniknout životatvorné podmínky. Doposud se většina výzkumů organického materiálu zaměřovala na asteroidy bohaté na uhlík (třída C).

Při pohledu na vzorek tým zjistil, že organický materiál, který pochází ze samotného asteroidu, se postupem času vyvinul v extrémních podmínkách zahrnujících vodu a organickou hmotu z jiných zdrojů.

To je podobné procesu, který se stal na Zemi, a pomáhá nám lépe pochopit, jak by nejstarší formy pozemské biochemie mohly být jednoduše rozšířením chemie probíhající uvnitř mnoha asteroidů. "Tato zjištění jsou opravdu vzrušující, protože odhalují složité podrobnosti o historii asteroidu a o tom, jak je jeho vývojová cesta podobná dráze prebiotické Země,“ říká Queenie Chan z Royal Holloway University v Londýně.

Vesmírné horniny jsou plné života

V padesátých letech minulého století, kdy vědci poprvé uvažovali o otázce, jak mohou jednodušší přísady spontánně uvařit organickou polévku, experimenty ukázaly, že podmínky na povrchu Země by tomu mohly hodně pomoci. Ale téměř o sedm desetiletí později se naše zaměření obrátilo na pomalé a stabilní chemické procesy uvnitř samotných hornin, které se agregovaly do světů, jako je ten náš.

Důkazy není těžké získat. Nyní je jasné, že stálý déšť hornin a ledu před miliardami let mohl na zemský povrch dopravit molekuly kyanidu, cukrovou ribózu a dokonce aminokyseliny spolu s vodou. Míra, do jaké mohla být chemie z meteoritů kontaminována na Zemi, ponechává ale určitý prostor k pochybnostem.

Od návratu Hayabusy před deseti lety bylo separováno a uloženo více než 900 částic nedotčeného asteroidového materiálu.  Méně než 10 z nich bylo studováno na stopy organické chemie, ale bylo zjištěno, že všechny obsahují molekuly převážně složené z uhlíku.

Itokawa se označuje jako kamenná (nebo křemičitá) třída asteroidů nebo třída S. Po raných studiích jeho materiálu si vědci myslí, že jde o obyčejný chondrit, relativně nemodifikovaný typ vesmírné horniny představující primitivnější stav vnitřní Sluneční soustavy.

Chan a její kolegové zkoumali 30 mikrometrů široké částice a provedli podrobnou analýzu složení. Našli bohatou škálu uhlíkatých sloučenin, včetně známek neuspořádaných polyaromatických molekul zjevně mimozemského původu a struktur grafitu. "Organická hmota, která byla zahřátá, naznačuje, že asteroid byl v minulosti zahřátý na více než 600 °C. Přítomnost neohřívané organické hmoty velmi blízko ní znamená, že na povrch Itokawy dorazily primitivní organické látky po jeho ochlazení,“ říká Chan.

Ačkoli jeho příběh není tak vzrušující jako historie naší vlastní planety, aktivita asteroidu popisuje vaření organického materiálu ve vesmíru jako složitý proces a neomezuje se pouze na asteroidy bohaté na uhlík.

Koncem loňského roku se sonda Hayabusa 2 vrátila se vzorkem blízkozemského asteroidu třídy C jménem Ryugu. Porovnání obsahu jeho užitečného zatížení s obsahem jeho předchůdce bezpochyby přispěje ještě více znalostmi o tom, jak se organická chemie ve vesmíru vyvíjí.

Otázka původu života a jeho zdánlivé jedinečnosti na Zemi je otázkou, na kterou budeme ještě dlouho hledat odpovědi. Ale každý nový objev směřuje k příběhu, který sahá daleko za zdánlivé bezpečí naší planety. Dále čtěte: Toto není obrázek noční oblohy se spoustou hvězd. Jsou to aktivní supermasivní černé díry.