Tisíce vědců po celém světě varují před temnou budoucností naší planety

Země a Příroda
15. listopadu 2017 14:30 / Lukáš Bauer
Dlouhodobý výzkum ukazuje že některé otázky týkající se životního prostředí mají velmi negativní trendy Shutterstock
Podmínky pro existenci člověka na Zemi budou v budoucnu vážně ohroženy negativními trendy, jako je měnící se klima, odlesňování, ztráta přístupu k pitné vodě, narušování ekosystémů a extrémní růst lidské populace.

Varovaní před destrukcí naší planety přichází od téměř 15 tisíc vědců ze 184 zemí světa v rámci projektu s názvem „Vědci z celého světa varují lidstvo“. Obsáhlá vědecká práce s sebou přináší také celou řadu kroků, které je možné podniknout pro zmírnění dopadů činnosti člověka na Zemi.

Autoři studie však varují, že některá jejich doporučení mohou v určitých částech světa vyvolat silný společenský tlak v případech, kdy by se jejich vlády rozhodly přijmout správná opatření. Mezi hlavní problémy, které je potřeba vyřešit zejména v afrických zemích, patří malé množství přírodních rezervací, ekonomiky postavené na pytláctví a obchodu s ohroženými druhy zvířat a špatná dostupnost vzdělání, zejména pro ženské pohlaví.

Ve vyspělejších zemích je to naopak lepší rodinné plánování, větší podíl rostlinné stravy, lepší nakládání s komunálními odpady a především přesun výroby energie k obnovitelným zdrojům.

Globální trendy se podle studie od roku 1992 nadále zhoršují. Vědci však upozorňují, že v některých oblastech došlo k zlepšení. Autoři studie vycházejí z dat, která jim poskytují vlády jednotlivých zemí, neziskové organizace a výzkumné úřady.

Hlavním účelem této vědecké zprávy podle jejích autorů není vytvářet falešné poplachy, ale včas varovat před neudržitelnými trendy, které mohou v případě jejich přehlížení vyústit v nevratnou destrukci naší planety. Ve vědecké zprávě jsou uvedeny největší problémy, které se od roku 1992 stále zhoršují.

• 26% snížení množství čerstvé vody na jednoho obyvatele
  • Výrazný pokles volně žijících ryb vlivem nelegálního rybolovu
  • 75% nárůst počtu mrtvých zón v oceánu
  • Ztráta téměř 300 milionů akrů lesů, z nichž většina byla přeměněna na zemědělské využití
  • Stále se zvyšující množství globálních emisí uhlíku a s tím spojených průměrných teplot
  • Nárůst lidské populace až o 35 %
  • Snížení počtu savců, plazů, obojživelníků, ptáků a ryb až o 29 %

Pokrok v některých oblastech, jakým je snížení chemických látek poškozujících ozonovou vrstvu a zvýšení podílu energie vyrobené z obnovitelných zdrojů, ukazuje, že pozitivní změny udělat lze. V některých regionech došlo k rychlému poklesu nechtěného otěhotnění, což lze připisovat lepším investicím do vzdělávání žen. Míra odlesňování v některých regionech se rovněž zpomalila. Pokud se tedy tyto problémy začnou včas řešit, je možné v budoucnu odvrátit hrozící kolaps naší planety.