Vědci už vědí, proč některým lidem nejde matematika. Mohou za to hladiny neurotransmiterů v mozku

Věda a Výzkum
10. srpna 2021 06:30 / Mirka Malá
Vědci už vědí, proč někdo nemá na počítání vlohy Pixabay
Je to běžná situace. Někomu jde matematika lehce, pro jiného je to doslova utrpení. Podle nové studie ale nejde o nějaký nedostatek matematického talentu, nýbrž za to mohou neurotransmitery v mozku.

Neurotransmitery jsou chemické látky zásadní pro správné fungování mozku, zodpovědné za přenos zpráv mezi neurony a jinými druhy buněk. Jako takové jsou základní součástí toho, jak neurony předávají signály jiným buňkám. A co víc, vědci nyní přišli na to, že aktivita neurotransmiterů dokonce ovlivňuje naše matematické schopnosti.

Vědce výsledek studie zaskočil

Ve výzkumu byly analyzovány dva neurotransmitery, tedy glutamát a kyselina gama-aminomáselná (GABA). O nich se ví, že souvisejí s plasticitou mozku a naší schopností učit se. Rovněž byl zkoumán intraparietální sulcus (IPS).

Glutamát a GABA mají v mozku komplementární role, protože glutamát excituje neurony, zatímco GABA je inhibuje, což je rovnováha, která je považována za důležitou při přijímání nových informací, zatímco IPS byl už dříve spojován s matematickými schopnostmi.

Vědci přišli na to, že souvislost mezi plasticitou a mozkovou excitací a inhibicí v různých fázích pravděpodobně nebude neměnná, což jinými slovy znamená, že vztah mezi těmito neurotransmitery a kognitivními schopnostmi se v průběhu času mění, dokonce se se zcela převrací. "Naše zjištění vývojových změn ve spojení mezi GABA a glutamátem a matematickými schopnostmi zdůrazňuje obecný, neznámý princip plasticity,“ říká Cohen Kadosh z University of Oxford.

Proč přesně k tomuto převrácení dochází, není zcela pochopeno, i když se zdá, že někde v linii mezi dětstvím a dospělostí začínají tyto neurotransmitery fungovat odlišně. Jednou z možností je, že zvýšené hladiny GABA v raných vývojových fázích podporují učení v matematice, ale že jak stárneme, stejné vyšší úrovně GABA mohou narušit naše matematické dovednosti.

Nové poznatky mohou mít dopady na školství

I když vědci ještě nemají zcela jasno, jak to s těmi neurotransmitery vlastně je, dopad studie nakonec může být veliký. V budoucnu by totiž mohl změnit přístup k dětem ve školách.

Nová zjištění by totiž mohla pomoci učitelům najít nové přístupy, jak k dětem, které nemají matematické schopnosti, přistupovat při výuce tohoto důležitého předmětu. Než k tomu ale dojde, budou vědci ve svém výzkumu pokračovat. Dále čtěte: Vědci zjistili, co kromě genů vede k dlouhému životu.

Zdroj: PLOS Biology.