Nejmenší známý dinosaurus byl až překvapivě malý

Věda a Výzkum
08. února 2021 11:00 / Vladimír Socha
Nejmenší dinosauři, jako byl čínský mikroraptor, nevážili v dospělosti ani půl kilogramu Pixabay
Ačkoliv o dinosaurech obvykle smýšlíme jako o obřích tvorech, někteří z nich byli až překvapivě malí.

Když v roce 2000 vědci popsali čínského opeřence druhu Microraptor zhaoianus, byl se svojí velikostí vrány prohlášen za nejmenšího známého neptačího dinosaura. Tuto informaci potom přebrala většina popularizačních knížek o dinosaurech pro děti a dlouho se objevovala i na internetu a v dalších médiích. Později se pak objevilo množství nových druhů malých dinosaurů a zdálo se, že mikroraptor o svoje postavení dinosauřího rekordmana v kategorii trpaslíků nadobro přišel. Nedávno však byla publikována odborná práce, která mu toto prvenství vrací.

Nejmenší z dospělých

Microraptor zhaoianus je totiž s odhadovanou hmotností 434 gramů nejmenším neptačím dinosaurem, u kterého máme jistotu, že byl již s tímto údajem plně dospělým exemplářem! Stejná studie sice přiznává některým jiným druhům hmotnost pouhých 153 gramů a 262 gramů, dodává ale, že nelze prokázat, že jde o již plně dorostlé exempláře. Autoři vypracovali odhady dospělé tělesné hmotnosti pro 526 druhů dinosaurů a pravěkých ptáků.

Téměř stotunový rekordman

U dinosaurů je rekordmanem na opačném konci spektra nikoliv překvapivě Argentinosaurus huinculensis, kterému kladou autoři impozantní míru 95 000 kilogramů (a zmiňují, že oproti nejmenšímu žijícímu dinosaurovi kolibříku nejmenšímu byl těžší téměř padesátmilionkrát). Nejtěžším teropodem je v této odborné práci Tyrannosaurus rex se 7700 kilogramy, následovaný obřím mongolským ornitomimosaurem druhu Deinocheirus mirificus (7300 kg) a s odstupem i argentinským karcharodontosauridem druhu Giganotosaurus carolinii (6100 kg).

Lehčí než dráp T. rexe

Čísla jsou to rozhodně zajímavá. Snadno si například spočítáme, že Microraptor zhaoianus byl podle těchto výsledků asi 17 742krát lehčí než T. rex a dokonce 218 894krát lehčí než A. huinculensis! Nejmenším známým dinosaurem (mimo vyhynulé a současné ptáky) je tedy čínský mikroraptor. Tento malý opeřenec dosahoval délky kolem 80 centimetrů a obýval lesní ekosystémy současné severovýchodní Číny v období rané křídy (asi před 120 miliony let).

Zabiják prasavců

Mikroraptoři byli predátoři, lovící drobné obratlovce. Jeden fosilní exemplář měl v oblasti žaludku zachovaný poslední oběd v podobě asi 8 cm dlouhého a 20 až 25 gramů vážícího savce. Další výzkumy ukázaly, že se tito malí teropodi živili také drobnými ještěry, praptáky a rybami. Schopnosti spojené s aktivním letem jsou dosud nevyjasněnou problematikou, která bude nadále řešena i v budoucnosti. Jisté je, že se nejmenší známý dinosaurus do vzduchu nepochybně dostal a přinejmenším klouzavého letu byl schopen.