خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Záhadný objev, který způsobí naprosté zemětřesení. Vědci jsou ohromeni novou sílou!

Byla objevena pátá síla...?
 Objevy
27. června 2017 07:00 / Pixabay.com
Vědci z Institutu pro jaderný výzkum v Debrecínu prohlásili, že možná našli důkaz o nové základní přírodní síle, o níž jsme dosud neměli ani potuchy.

Úchvatný objev se fyzikům podařilo uskutečnit v experimentálním laboratoři, když si všimli anomálii při rozpadu částic, uvedl magazín Nature.com.

Attila Krasznahorkay z Maďarské akademie věd a tým kolem něj se objevem pochlubil již v roce 2015, nikdo ho však nebral příliš vážně. A to i přesto, že by to mohlo znamenat odhalení nové částice - bosonu, který je 34-krát těžší než elektron. Vědci z kalifornského institutu byli vůči myšlence maďarských vědců skeptičtí, ale zároveň je nadchla. Experimentální výsledky se bude v průběhu tohoto roku snažit potvrdit nebo vyvrátit několik institucí a laboratoří.

Mezi čtyři základní fyzikální přírodní síly patří gravitace, elektromagnetismus, slabé a silné nukleární síly. Nyní však vědci uvažují i o páté síle, protože za poslední desetiletí nedokázali pomocí známého fyzikálního modelu částic vysvětlit temnou hmotu, jejíž neviditelná substance tvoří až 80 procent vesmíru. Teoretici tedy začali uvažovat o nových exotických částicích, například o tmavých fotonech, které jsou nositeli elektromagnetické síly.

Krasznahorkay a jeho tým hledali důkazy existence tmavých fotonů, ale našli něco úplně jiného. „O našich experimentálních výsledcích jsme pevně přesvědčeni," řekl Krasznahorkay. Testování totiž maďarský tým zopakoval několikrát po sobě v průběhu tří let, aby eliminoval všechny myslitelné zdroje chyb. Teprve pak s objevem vyšli na veřejnost.

Částice s pracovním názvem 17-MeV by mohl být boson se silou extrémně krátkého dosahu, která působí jen do násobků šířky atomového jádra. „Možná jsme svědky prvního kontaktu s fyzikou neviditelného vesmíru," míní Jesse Thaler, teoretický fyzik Massachusettského technologického institutu v Cambridge. Podle některých odborníků nás příroda překvapila již dříve, proto by bylo bláznovství nepokusit se experiment ověřit a brát ho vážně přesto, že se jeví jako nepravděpodobný.

◼ redakce / inStory.cz