NASA již brzy zahájí novou pozorovací misi. Důležité bude také vyhledávání nových světů

Vesmír
07. ledna 2018 08:58 / Robert Bureš
5 fotografií v galerii
Nový vesmírný teleskop WFIRST dokáže zachytit obrovskou část vesmíru NASA
Americká NASA již brzy zahájí novou pozorovací misi spuštěním dosud nejvýkonnějšího vesmírného dalekohledu. Nový vesmírný teleskop, který bude schopen zachytit až stokrát větší část vesmíru ve stejné kvalitě jako jeho jeho předchůdce, bude spuštěn již v roce 2020.

NASA pokračuje ve výrobě nástrojů, které nám pomohou lépe nahlédnout do vzdálených světů a galaxií. Nový vesmírný dalekohled WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope) poskytne vědcům dosud nevídané zobrazení vesmíru.

Vědci si od nového zařízení slibují zejména výrazný posun ve výzkumech spojených s rozpínajícím se vesmírem, rozložením temné energie a upřesněním množství exoplanet v galaxii. Samozřejmostí je také vyhledávání nových světů.

WFIRST je rozměry a zaměřením velmi podobný Hubbleovu dalekohledu. Jeho zrcadlo má stejný průměr 2,4 metru, ale senzory mají rozlišení až 300 megapixelů. Hlavním rozdílem obou zařízení je jejich snímací výkon. Stručně řečeno WFIRST bude prakticky fungovat jako 100 Hubbleových teleskopů díky jeho schopnosti zachytit mnohem větší část vesmírného prostoru během jediného snímku.

Tyto obrovské snímky vesmíru pomohou vědcům například objasnit, proč se nám jeví, že vesmír se rozpíná stále větším tempem. Dalekohled se zaměří na dvě možné příčiny tohoto jevu, kterými jsou působení temné energie a druhou selhání obecné teorie relativity v určitých částech vesmíru.

Díky své velké rozlišovací schopnosti ve vesmíru dokáže WFIRST sledovat a mapovat stovky milionů světelných let vzdálené galaxie. Masivní shluky hmoty soustředěné v galaxiích zakřivují časoprostor, ohýbají kolemjdoucí paprsky světla a vytvářejí takzvané gravitační čočky.

S jejich pomocí zprostředkuje dalekohled pohled do pozadí těchto galaxií a umístí je na mapu rozložení hmoty ve vesmíru. K určení polohy galaxie se používá Dopplerův jev. Vědci totiž vypozorovali, že obecně platí, že čím je galaxie více vzdálena, tím červenější spektrum má světlo, které vydává.

Dalším důležitým úkolem nového teleskopu bude vyhledávání nových exoplanet. Bude tak pokračovat v úspěšné misi jeho předchůdce. Odborníci předpokládají, že by mohl získat data až ze sta milionů hvězd ze kterých by bylo teoreticky možné identifikovat až 2500 skalnatých světů, které se situačně mohou nacházet v takzvané obyvatelné zóně.

Jelikož se každé vesmírné těleso chová jako miniaturní gravitační čočka, může se tato vlastnost dobře využít při jejich hledání. Planety ohýbají záření mateřské hvězdy specifickým způsobem, které teleskop dokáže bezpečně rozeznat. Pomocí této techniky lze odhalit planety i mnohem menší než Mars.

Předpokládané planety budou následně podrobeny analýze pomocí koronového záznamu. Jedná se o způsob, během kterého se odstraní světlo vydávané hvězdou, což umožní vidět i vzdálenější planety od své mateřské hvězdy nebo planety s menší gravitací.

Koronograf na palubě dalekohledu WFIRST bude tisíckrát citlivější než jakýkoliv existující přístroj tohoto typu. Pomocí tohoto koronografu budou vědci také schopni přesněji určit důležité informace o planetách, jako je například jejich složení a hustota atmosféry.

Nový vesmírný přírůstek se v roce 2020 přidá k dvojici Kepler a TESS, které se také zabývají vyhledáváním a mapováním exoplanet. Zejména Keplerův teleskop má za sebou celou řadu zajímavých objevů, včetně několika exoplanet, které byly objeveny následnou analýzou ze starých záznamů.