Nově objevená obří černá díra ukrývá tajemství počátků vesmíru

Hmotnost gigantické černé díry je ekvivalentní 800 milionům našich Sluncí
 Vesmír
10. prosince 2017 11:26 / Internet
Astronomové z americké Kalifornie si připsali velmi unikátní objev. Podařilo se jim objevit super obří černou díru, která je zároveň nejstarší dosud objevenou černou dírou ve vesmíru.

Zásluhu na tomto raritním objevu má nový radiový teleskop ALMA. Pomocí tohoto citlivého teleskopu se kalifornským vědcům podařilo zachytit jednu z nejstarších černých děr v našem vesmíru, která je od Země vzdálena 13 miliard světelných let.

Největším překvapením bylo pro vědce stáří této obří černé díry. Tato divoká část vesmíru totiž pamatuje téměř jeho samotný vznik známý jako velký třesk. Vědci odhadují, že super masivní černá díra se začala formovat již 690 milionů let po velkém třesku.

Nový objev je součástí kvasaru, který je pro astronomy známý pod identifikátorem J1342+0928. Kvasar je pojem, který se používá pro nejjasnější zářící objekty ve vesmíru, přičemž tyto objekty mohou vyzařovat až tisíckrát více světla než naše mléčná dráha.

Hmota, kterou nasává černá díra, generuje obrovské množství elektromagnetického záření. Tato černá díra za dobu své existence nasbírala téměř miliardu našich Sluncí, což je i ve vesmírném měřítku velice vzácné.

Vědci uvádějí, že kvasary s podobnou světelností jako tento existují, je jich známo okolo dvaceti. Žádný z nich ale není ani zdaleka tak starý jako tato obří černá díra. Podle odborníků je tento objekt velice cenným zejména proto, že jeho bližší výzkum může napovědět mnohé z dob, kdy se vesmír začínal formovat.