Vědci zkoumali bakterie z Mezinárodní vesmírné stanice a došli k překvapivému závěru

Bakterie z ISS jsou nápadně podobné pozemským mikroorganismům
 Vesmír
07. prosince 2017 16:17 / Internet
Biologové z USA zkoumali vzorky mikrobů, které byly objeveny na stěně ISS a zjistili, že se s největší pravděpodobností jedná o pozemské bakterie. Tvrzení ruských astronautů, že se jedná o bakterie, které se na ISS dostaly z vesmírů, potvrzeno zatím nebylo.

Podle závěru z rozboru jsou mikroby nalezené na palubě ISS velmi podobné těm, které se běžně vyskytují na povrchu lidského těla, v bytech a nejrůznějších prostorech na Zemi. Pravděpodobným nositelem bakterií je tedy samotná posádka ISS.

Američtí vědci tak nepotvrdili zprávu ruských kosmonautů, že objevili na povrchu mezinárodní vesmírné stanice bakterie, které pocházejí z vesmíru. Tato zpráva naplno rozproudila diskuze na téma, zda mohou mikroorganizmy cestovat vesmírem a také jestli se tímto způsobem také mohly před miliony let dostat na Zemi.

Nedávné pozorování života kosmických mikrobů prokázalo, že chování bakterií se velmi liší v podmínkách beztíže. V případě oslabené imunity ve vesmíru toto zjištění vyvolalo obavy, že výskyt patogenů na palubě ISS může posádce způsobit vážné zdravotní problémy.

Před odesláním do vesmíru dostali astronauté speciální sady nástrojů, s nimiž museli odebírat vzorky z 15 různých objektů a ploch v americkém modulu Harmony a v sousední laboratoři NASA.

Když byly tyto vzorky zmrazeny a dodány na Zemi, vědci je analyzovali a zjistili početné zastoupení různých druhů hub, bakterií a dalších mikroorganismů. Tyto údaje byly následně porovnány s výsledky pozorování mikrobů žijících v bytech a domech.

Jak ukázala tato měření, „vesmírné“ bakterie byly velmi podobné svým pozemským příbuzným, měly podobné složení a početnost kolonií. Tyto výsledky vědce překvapily, protože neočekávali, že na ISS bude stejně bohatá a početná skupina bakterií jako v pozemských prostorech.

Přestože ruští kosmonauti objevili bakterie na vnějším plášti ISS, odborníci jsou přesvědčeni, že se jedná o pozemské bakterie, které se tam dostaly prostřednictvím člověka.

Kam dál?