Neviditelnost nemusí být v budoucnu pouze Sci-Fi. Vědci dokáží schovat předměty pomocí světla

Věda a Výzkum
13. října 2017 08:57 / Lukáš Bauer
Speciální materiály s použitím určitého typu záření mohou předmět pro okolí udělat neviditelným Shutterstock
Neviditelnost nemusí být v budoucnu k vidění pouze na filmovém plátně. Vědci totiž přišli s technologií, která dokáže maskovat předměty ze speciálních materiálů a učinit je neviditelnými, pokud jsou zasaženy paprskem určitého typu světla.

Výzkumní pracovníci z Technické univerzity ve Vídni vyvinuli novou metodu, která může objekt udělat neviditelným, pomocí takzvaného paprsku neviditelnosti.

Komplexní materiály, jako je například kostka cukru, jsou neprůhledné, protože jejich struktury rozptýlí světlo několikrát kolem sebe do všech stran. Cílem vědeckého týmu bylo usměrnit původní světelnou vlnu skrz objekt, jako kdyby se v její trase objekt vůbec nenacházel.

„Zní to to divně, ale s určitými materiály a s použitím naší speciální technologie je to opravdu možné,“ uvedl ve studii její spoluautor Andre Brandstötter, teoretický fyzik na Technické univerzitě ve Vídni.

Koncepce zahrnuje osvětlení speciálního materiálu paprskem, jako je laser, který mu dodá energi. Tento proces může změnit vlastnosti materiálu, takže je najednou průhledný vůči jiným vlnovým délkám světla přicházejícím ze strany.

„Abychom toho dosáhli, musí být přesně promítnut paprsek s přesně vyobrazeným vzorem například ze standardního videoprojektoru, akorát s mnohem vyšším rozlišením,“ uvedl dále Brandstötter.

Každý objekt, který chceme udělat průhledný, musí být ozářen vlastním specifickým vzorem, v závislosti na mikroskopických detailech procesu rozptýlení uvnitř," řekl Rotter ve svém prohlášení. „Metoda, kterou jsme vyvinuli, nám nyní umožňuje vypočítat správný vzor pro libovolné rozptylové médium.“

Rotter a jeho kolegové nyní provádějí experimenty, jejichž cílem je zjistit, zda jejich myšlenka skutečně funguje. Výzkum je sice na úplném počátku, ale i tak se jedná o úžasný objev.