Vědci vynalezli zvláštní tekutinu, která dokáže skladovat solární energii celé roky

Věda a Výzkum
29. ledna 2019 07:35 / Lukáš Bauer
Speciální tekutina dokáže uchovávat energii ze Slunce mnoho let Internet
Bez ohledu na to jak ekologická je solární energie, dosud neexistuje efektivní způsob, jak tuto energii dlouhodobě skladovat. Vědci nyní přišli s objevem, který by tuto slabinu obnovitelných zdrojů mohl navždy vyřešit.

Vědci ve Švédsku vyvinuli speciální tekutinu, kterou nazvali solární termické palivo. Tato jedinečná tekutina totiž dokáže uchovávat energii získanou ze Slunce po dobu nejméně deseti let. Tento objev tak může znamenat revoluci v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

„Solární termické palivo je jako dobíjecí akumulátor s tím rozdílem, že místo elektřiny ho dobíjíte slunečním světlem a teplo se v něm udrží velice dlouhou dobu,“ uvedl v rozhovoru pro server NBC News Jeffrey Grossman, inženýr z institutu MIT, který se na vývoji kapaliny podílel.

Tekutina je ve skutečnosti molekulou v tekuté formě, na jejímž vývoji pracovali vědci více než rok. Tato molekula je složena z uhlíku, vodíku a dusíku a pokud je zasažena slunečním světlem, změní se na takzvaný izomer. Energie takto zůstává uvězněna mezi silnými chemickými vazbami této kapaliny.

Pokud je potřeba energii odebírat, tekutina je čerpána katalyzátorem, který mění molekuly zpět do původního stavu. Vědci se domnívají, že je teoreticky možné tuto energii skladovat v izomeru až 18 let.

Prototyp energetického systému, umístěný na střeše budovy univerzity, si podle vědců svými impozantními výsledky zasloužil pozornost mnoha investorů. Pokud se tento objev dostane k průmyslovému využití, může znamenat doslova revoluci ve skladování energie ze Slunce. Dále čtěte:(Vědci přišli na způsob, jak odrážet sluneční záření a zabránit tak globálním změnám klimatu).