Vědci našli způsob jak předpovídat ničivé přírodní katastrofy

Země a Příroda
30. ledna 2018 13:55 / Lukáš Bauer
Malé krystaly z vulkánů mohou prozradit blížící se erupci Internet
Předpovědět, kdy aktivní sopka exploduje, je velice těžký úkol. Každá má své jedinečné a velmi složité bludiště tunelů, kterými proudí magma na povrch. I když je vulkanická činnost často zřejmá, předpovědět samotný výbuch je téměř nemožné. Vědci nyní přišli se způsobem, jak erupci lépe předvídat.

Vědci našli způsob, jak lze předpovídat blížící se výbuch sopky za pomoci zvláštních minerálů, které vznikají uvnitř každého vulkanického útvaru. Nový objev může hrát důležitou roli v záchraně lidských životů v oblastech s častou sopečnou aktivitou.

Geologové si dříve mysleli, že magma se pod vulkány ukládá v jedné komoře. Moderní výzkumy ovšem ukázaly, že se ve skutečnosti jedná o složitý systém, kterým magma protéká. Některé vnější jevy lze pozorovat za pomoci družic z vesmíru, jiné dokáží pozorovat geologové na místě. Nelze ale přesně určit kdy přijde kritická hranice a sopka exploduje.

Minerály s názvem antecrysty rostou uvnitř sopek po tisíce let vrstvu po vrstvě a zaznamenávají změny v okolním magmatu, podobně jako letokruhy u stromů. Za pomoci laserové technologie dokáží vědci vytvořit 2D obraz přesného složení minerálu a nahlédnout do jeho historie.

Vědci například zjistili, že pokud je na povrch transportováno staré magma, na okraji krystalů se vytváří zvláštní okraj. Například tloušťka okrajů mezi krystalickým jádrem obsahuje informace o tom, kolik času uplyne mezi příchodem dalšího magmatu a začátkem erupce.

Tímto způsobem by laserové analýzy z celého světa mohly pomáhat vulkanologům lépe porozumět tomu, jak funguje proces zásobování magmatem v dané sopce a jak správně interpretovat některé vnější varovné signály, které každou erupci provází.

Na výzkumu sopek se podílejí také čeští vědci. Nedávno byla například zveřejněna zpráva o tom, že vědci z České republiky odhalili dvě sopky ukryté hluboko pod ledem (čtěte: Český vědecký tým objevil dvě velké sopky ukryté hluboko v ledu).