Ve vesmíru se mohou ukrývat nebezpečné mimozemské viry

Vesmír
22. ledna 2018 14:12 / Lukáš Bauer
Vědci upozorňují že první organismus, na který ve vesmíru narazíme, nemusí být neškodná bakterie Pixabay
Obecně se pracuje s představami, že první forma mimozemského života bude nějaká bakterie. Vědci ale upozorňují, že ne o mnoho méně pravděpodobné je setkání s nějakou formou vesmírného viru. Nová vědecká studie se zabývá právě touto problematikou v rámci zcela nové vědy, která se nazývá astrovirologie.

Nejrůznější formy virů se na Zemi vyskytují v obrovském množství a jejich původ sahá k počátkům vývoje života na planetě. Viry jsou 10 až 100 krát větší než jakýkoliv jednobuněčný organismus a je velmi pravděpodobné, že se v určité formě vyskytují i na jiných světech, kde existuje život.

V poznání vývoje virových organizmů na Zemi existují stále velké mezery a o to těžší může být teoretický výzkum virů ve vesmíru. Například v astrobiologické strategii NASA z roku 2015 není téměř žádná zmínka o virech, pouze o hledání buněk cizích mikroorganismů.

V nové vědecké studii, který byla publikována ve vědeckém časopise Astrobiology, Kenneth Stedman z Portlandské univerzity (USA) tvrdí, že je nutné se v rámci astrobiologie zaměřit také na možnost existence virů v celém vesmíru. Za tímto účelem Stedman navrhuje vytvořit vědecké odvětví astrovirologie, začít pracovat na rozvoji strategie a nástrojů potřebných k hledání virů mimo naši planetu.

V roce 2012 Stedman objevil zcela novou skupinu virů schopných žít v horkých jezerech tvořených kyselinou. Tento objev ukázal, že viry se mohou vyvíjet a prospívat i za extrémních podmínek. Reprodukují se prostřednictvím replikace a neustále se přizpůsobují. Existují také nepřímé důkazy o tom, že viry jsou neuvěřitelně staré a mohou teoreticky existovat všude ve vesmíru.

Pro další vývoj astrovirologie Stedman žádá NASA a další kosmické agentury, aby hledaly viry v tekutých vzorcích odebraných z planet a měsíců v naší sluneční soustavě, jako je Evropa a Enceladus.

„Musíme využít stávající nástroje a vybavit kosmické lodě elektronovým mikroskopem nebo jinými technologiemi, které dokážou detekovat molekuly a nejen atomy, “ uvedl dále ve zprávě Stedman.

Nedávno například ruští kosmonauti vzbudili značný rozruch, když tvrdili, že na vnějším plášti Mezinárodní vesmírné stanice našli bakterie, které nepochází ze Země (Čtěte: Astronauté objevili ve vesmíru bakterie, které nepocházejí ze Země).