Tým vědců se ponořil do vraku, který se před 170 lety záhadně ztratil v Arktidě

Objevy
06. září 2019 06:27 / Lukáš Bauer
HMS Terror byla expediční loď britského královského námořnictva Internet
Tým kanadských archeologů se ponořil do vraku lodi Terror, která se před 170 lety potopila u Arktidy v rámci expedice kapitána Franklina. Vědci pořídili unikátní záběry toho, jak dnes vrak lodi, který byl objeven v roce 2016, vypadá.

Kanadští vědci se ponořili k vraku lodi HMS Terror, která se pod vedením kapitána Franklina před 170 lety ztratila v oblasti Arktidy. Toto plavidlo bezestopy zmizelo v roce 1845 během své mise.

Vrak lodi byl kanadskými průzkumníky objeven v září roku 2016, ale až nyní se na místo vrátili s lepším vybavením, aby mohli vrak detailně prozkoumat. Chyběla jim totiž technologie, která by byla schopna se v ledové vodě k plavidlu ponořit a prozkoumat ho.

V rámci celkem sedmi ponorů vědci pořídili detailní záběry útrob lodi a podařilo se jim také odhalit důležité poznatky o osudu expedice. Podle vědců se jedná o první průzkum tohoto plavidla od doby, kdy se potopilo.

„Stav, v němž jsme našli kabinu kapitána, vysoce předčil naše očekávání. Na místě jsme našli nábytek, a dokonce i zásuvky jsou stále uzavřené a uzamčené v bahně,“ uvedl manažer výzkumníků Marc-André Bernier.

Expedice byla zahájena pod záštitou britského královského námořnictva a měla za úkol objevit takzvanou severozápadní mořskou cestu, která by umožnila plavby kolem kanadských břehů do Tichého oceánu.

Výpravu tvořila dvojice plavidel Erebus a Terror, jenž vyplula z Anglie v roce 1845, ale severně od Kanady uvázly obě lodě v ledu. Uvádí se, že některým námořníkům se podařilo přežít až tři roky, ale poté plavidla opustili a nikdo ze 129 členů posádky nepřežil.

Po lodích pátralo mnoho expedic a v roce 1859 se podařilo objevit na Ostrově krále Williama poznámku zapsanou jedním ze členů Franklinovy výpravy. V osmdesátých letech minulého století byla nalezena těla tří členů Franklinovy posádky, ale skutečný průlom nastal až v roce 2016, kdy byl objeven vrak lodi HMS Terror. Dále čtěte: Unikátní schopnost oceánů udržet naši planetu obyvatelnou je v ohrožení.