Biologové zachytili nový druh chobotnice, která žije v obrovských hloubkách

Země a Příroda
19. června 2020 11:38 / Mirka Malá
Chobotnice obvykle v takových hloubkách nežijí Atlantic Productions for Discovery Channel
Průzkumníci pořídili záběry nejhlouběji žijící chobotnice. Našli je v hloubce 6 957 metrů pod hladinou Indického oceánu, v zóně, kam nemůže proniknout ani paprsek slunečního světla.

Spolu s novým druhem v obrovské hloubce biologové zachytili rovněž chobotnici Dumbo (rod Grimpoteuthis), která svou velikostí a dvěma relativně velkými ploutvemi bývá označována za nejroztomilejší chobotnici na světě.

Nový druh žije jen ve velkých hloubkách

Nově objevené stvoření i chobotnice Dumbo se pohybují v hloubkách, ve kterých obvykle známé druhy chobotnic nežijí.

K objevům došlo loni v dubnu během ponorů do Java Trench, což je nejhlubší část Indického oceánu.

Chobotnice Dumbo jsou tzv. cirratové chobotnice, což znamená, že mají výčnělky na přísavkách zvané cirri, které mají podle National Geographic neznámou funkci.

Tato pozorování obou chobotnic, tedy Dumbo i neznámého druhu, ovšem zatím nedávají odpověď na otázku, zda se oba druhy v tak obrovské hloubce sešly náhodou, nebo si tam společně vytvořily nový životní prostor.

Aby mohla těla těchto bytostí žít v takových hloubkách, musela by být přizpůsobena extrémnímu tlaku, což vědce vede k předpokladu, že chobotnice mají jiný systém buněk. Představte si buňku jako balónek, který samozřejmě pod tlakem praskne. Takže chobotnice zřejmě mají nějaké zvláštní dispozice pro život v takových hloubkách, které jsou vědcům zatím utajeny.

Objeveny byly i další neznámé druhy

Zdá se, že velké hloubky světových oceánů ukrývají víc než jen jeden nový druh chobotnice se zvláštními schopnostmi. Pro lidi ale není snadné provádět výzkumy v tak velkých hloubkách.

I když to některé technologie již umožňují, nemají vědci stále dostatek možností strávit ve velkých hloubkách dostatek času, aby mohli prozkoumat vše.

Přesto se v Indickém oceánu v téměř sedmikilometrové hloubce podařilo biologům narazit na ještě další neznámý druh mořského tvora. Vědci ještě nikdy nic takového neviděli, ale stihli tento neznámý druh rovněž natočit. Jde o podivné želatinové stvoření, která vypadá jako balónek na provázku. Dále čtěte: Byly nalezeny unikátní záběry. Je na nich vidět, jak vypadal poslední tasmánský tygr planety.