Unikátní křídová formace Holly Creek vydala další dvě fosilie

Země a Příroda
12. listopadu 2021 17:26 / Radek Chlup
Dinosauři byli v Severní Americe nejrozmanitější před svým zánikem na konci křídy Pixabay
Vědci našli ve slavné formaci Holly Creek v Arkansasu fosilie neznámého druhu ryby z vyhynulého rodu Pycnodontiformes a ještěrku Sciroseps pawhuskai. Je to jeden z důkazů, že v lokalitě přišel boom zvířat až v pozdní křídě před 70 miliony let.

Arkansas není považován za bohatý zdroj fosilií. Formace Holly Creek jich však byla a stále je neobvykle plná, a to včetně stop dinosaurů.

Žila zde široká škála sladkovodních a suchozemských zvířat včetně dlouhokrkých býložravců, obávaných predátorů či obrněnců.

Byli zde i menší tvorové jako žraloci, krokodýli, ryby, žáby, ještěrky a želvy. Do této kategorie spadá dvojice nově nalezených fosilií.

K evoluci vede izolace

Fosilie patří novému druhu vyhynulé ryby Anomoeodus caddoi z rodu Pycnodontiformes a malé ještěrce Sciroseps pawhuskai patřící do skupiny ještěrek vyhynulých na konci křídy Paramacellodidae.

Vědci upozorňují na důležitost podobných fosilií. Pomáhají jim totiž porozumět životu nejen v této formaci, ale v celé dnešní oblasti Severní Ameriky.

Podle této studie neměla Severní Amerika v rané křídě tolik druhové rozmanitosti. Druhová exploze nastala v pozdní křídě před 70 miliony let, než dinosauři vymřeli. Většina fauny nalezená v Holly Creek se shoduje s fosiliemi z pozdní křídy nalezenými ve zbytku Severní Ameriky.

Podle expertů vedla desková tektonika, která vytvořila hory na západě, ke geografické izolaci mezi podobnými druhy, což urychlilo evoluční změny v oddělených populacích. Pomohly k tomu i klimatické změny a zvyšování hladin moří.

„Když jsou daná stanoviště fragmentována, může to způsobit evoluční změny,” potvrdila paleontoložka Celina Suarezová z Arkansaské univerzity. Psali jsme také: V Argentině byly objeveny pozůstatky gigantického dinosaura. Jedná se o nějvětšího tvora, který kdy chodil po Zemi