U Orionu se děje něco divného. Nové důkazy jasně naznačují, že zde existuje bizarní hvězdný systém

Vesmír
06. října 2021 12:03 / Mirka Malá
U Orionu se skrývá planeta se třemi slunci Pixabay
Nové důkazy jasně naznačují, že existuje bizarní hvězdný systém posazený do souhvězdí Orionova nosu. Tento systém obsahuje nejvzácnější typ planety ve známém vesmíru. Jde o jediný svět obíhající současně kolem tří sluncí.

Hvězdný systém známý jako GW Orionis (nebo GW Ori) se nachází asi 1300 světelných let od Země a je skutečně pozoruhodný. Se třemi oranžovými prstenci vnořenými do sebe vypadá jako obrovské býčí oko na obloze. Ve středu tohoto býčího oka žijí tři hvězdy. Dvě jsou uzamčené navzájem na těsné binární oběžné dráze a třetí široce běhá okolo.

Zvláštní vesmírná anomálie

Systémy tří hvězd jsou v kosmu vzácné, ale GW Ori je ještě vzácnější. Autoři studie provedli 3D simulace, aby modelovali, jak se mohly vytvořit tajemné mezery v prstencích hvězdné soustavy, a to na základě pozorování jiných prachových prstenců neboli protoplanetárních disků  jinde ve vesmíru.

A modely naznačují, že přítomnost obrovské planety o velikosti Jupitera, nebo možná dokonce několika planet, je pravděpodobnějším vysvětlením podivného tvaru a chování tohoto systému.

Pozorováním ale bohužel nejde vidět, jak všechna tři slunce vycházejí a zapadají na obloze. Dvě hvězdy ve středu soustavy se pohybují po tak těsné binární oběžné dráze, že by vypadaly jako jedna velká hvězda, přičemž třetí by proletěla kolem nich, jak popsali vědci.

Pokud by se však výsledky této studie v budoucnu potvrdily, pouhá existence tohoto světa by byla důkazem, že planety mohou vznikat za širšího spektra podmínek, než si vědci dříve uvědomovali. Pokud tři slunce a kmitající se mišmaš prachových prstenců stále umožňují zrod planety, pak kdo ví, jak to celé je.

Jsou tam i další planety?

Je zajímavé, že další tým, který studoval stejný systém pomocí teleskopu ALMA, věří, že k pochopení systému je zapotřebí ještě něco dalšího. "Myslíme si, že přítomnost planety mezi těmito prstenci vlastně vysvětluje, proč se disk roztrhl," řekl Jiaqing Bi z University of Victoria. Jeho tým identifikoval při pozorování teleskopem ALMA tři prachové prstence, přičemž nejvzdálenější prstenec byl vůbec největším pozorovaným u disků tvořících planetu.

Budoucí pozorování pomocí ESO ELT a dalších teleskopů může astronomům pomoci plně rozplést povahu GW Orionis a možná i odhalit další mladé planety tvořící se kolem jejich tří hvězd. Dále čtěte: To, co je na Zemi do jisté míry obtížné, na jiných planetách půjde. Vědci budou předpovídat počasí ve vesmíru.

Zdroj: ESO.