Vědci vůbec poprvé viděli a zaznamenali zrození kosmického monstra, magnetaru

Vesmír
18. listopadu 2020 10:40 / Mirka Malá
Zrození magnetaru bylo zaznamenáno vůbec poprvé NASA/ESA
Dvě neutronové hvězdy se srazily. Energie jejich srážky rozsvítila část oblohy krátkým zábleskem gama záření, po kterém následovala měkčí a déle trvající záře přes elektromagnetické spektrum. Při pohledu na toto slábnoucí světlo vědci zahlédli neobvyklý infračervený signál a věří, že jde o vůbec první zaznamenaný podpis novorozeného kosmického monstra, magnetaru.

Magnetar je neutronová hvězda s neobvykle silným magnetickým polem. Astronomové je znají, ale nikdy předtím neviděli její zrození. K detekci srážek neutronových hvězd vědci používají jak krátké GRB, tak dlouhodobější světelné zdroje z těchto kosmických srážek.

Obrovské záření ohlásilo vznik ohromného magnetaru

Za normálních okolností, řekl Wen-fai Fong, astrofyzik z Northwestern University, který vedl výzkum, záře, která se objevila po srážce neutronových hvězd, měla dvě části. Především krátký dosvit, který trvá několik dní a je výsledkem zrychlení materiálu ze srážky, který narazil vysokou rychlostí do prachu a plynu mezi hvězdami. A pak je tu tzv. záře kilonova, což je výsledek rozvířených částic vířící kolem místa srážky.

Nedávná událost s názvem GRB 200522A měla viditelnou kilonovu, ale něco bylo jiné. Vědci vědí ze svých modelů a předchozích pozorování, jak jasně by měla vypadat kilonova. GRB 200522A byla ale mnohem jasnější, zejména v infračervené části elektromagnetického spektra.

"Mohu na prstech svých rukou spočítat počet kilonov, které byly objeveny z krátkých záblesků gama záření,“ řekl Fong. "Ale tohle bylo desetkrát jasnější než cokoliv, co jsme dosud zaznamenali.“ Aby vědci vysvětlili, proč je kilonova tak jasná, potřebovali zjistit, co po srážce neutronových hvězd bylo jinak.

Magnetické pole nebo zpětný šok

Vědci zjistili, že se obě obíhající neutronové hvězdy spojily a vytvořily rychle se otáčející magnetar. Jeho silná magnetická pole fungovala jako lopatky mixéru a rozvířila již nabité částice kilonovy, díky nimž byla záře ještě silnější.

Druhou možností je "zpětný šok“. Mohly do sebe narazit dvě vlny rychle se pohybujících částic. Za určitých podmínek by tato srážka mohla napodobovat novorozený magnetar. Podobně některé neočekávané, rozpadající se radioaktivní částice v kilonově mohly způsobit, že GRB 200522A zářila jasněji.

Vědci si ale nejsou jistí, a proto spoléhají na to, že budoucí pozorování odhalí rádiové emise. A ještě víc by v budoucnu mohl odhalit vesmírný dalekohled Jamese Webba, který ale dosud nebyl spuštěn a jeho uvedení do provozu nabírá stále větší zpoždění.

Svá zjištění vědci publikovali v The Astrophysical Journal. Dále si přečtěte: Hvězdná boule v jádru Mléčné dráhy vznikla jediným výbuchem hvězdného útvaru.