Vědci slaví průlomový objev: Mají vakcínu na smrtící virus způsobující jedno z nejhorších onemocnění, které může člověka postihnout

08. února 2023 09:01 / Lukáš Bauer
Virus Margburg byl pokořen americkými vědci Depositphotos
Výzkumníci slaví úspěch první vakcíny proti zákeřnému a smrtícímu viru Marburg. Tento nebezpečný virus způsobuje jedno z nejhorších onemocnění, které může člověka postihnout. Nyní se zdá, že i tento virus byl nakonec po dlouhých letech výzkumu přemožen novou vakcínou, která má velice slibné výsledky.

Vůbec první vakcína na světě, která účinkuje proti smrtonosnému viru Marburg je podle vědců úspěšná. Velice těžké onemocnění, jež tento virus způsobuje až dosud představovalo pro vědce problém, který se jim nedařilo překonat. Nová vakcína je tak nadějí, že i tento virus bude nakonec přemožen.

Virus Marburg patří k nejzákeřnějším chorobám na planetě. Smrtnost mezi nakaženými tímto virem se pohybuje v některých částech planety až kolem 87 procent. Dosud proti tomuto viru a onemocnění neexistoval žádný lék ani vakcína, a to i přesto, že virus byl poprvé objeven v sedmdesátých letech 20. století.

Po letech nastal průlom

Skupina vědců však nedávno oznámila průlomové výsledky nové a zároveň jediné vakcíny proti tomuto viru. Podle vědců jejich vakcína funguje a u testovaných osob správně vyvolává imunitní reakci. Za vývojem této vakcíny stojí vědci z amerického Národního institutu pro alergie a infekční nemoci (NIAID). Výzkumníci věří, že jejich očkovací látka může být klíčovou zbraní během epidemií tohoto viru.

V rámci první studie testovali vědci u lidí vakcínu označenou Ad3-Marburg. Tato vakcína má zcela novou očkovací látku jež využívá modifikovaný šimpanzí adenovirus cAd3, který se už nedokáže množit ani napadat buňky. Cílí na glykoprotein, který se nachází na povrchu viru, a tím vyvolává imunitní reakci. Tento princip už vědci využili dříve, když vyvíjeli očkování proti virům ebola a sudan, a v obou případech uspěli. Proto autoři vakcíny věřili v úspěch i nyní.

Virus Marburg se řadí mezi takzvané filoviry, které jsou ze stejné rodiny jako například ebola. Vyvolává vážné onemocnění doprovázené vysokými horečkami, které u části nemocných vedou k šoku a následnému úmrtí. Vědci se domnívají, že epidemie tohoto viru propukne ve chvíli, kdy virus přeskočí ze zvířat na člověka. Mezi nositele viru patří například kaloni egyptští, žijící v subsaharské Africe. Samotná nemoc má podobné příznaky jako eboly zahrnující horečky, kruté bolesti hlavy, zimnici, vyrážku, bolesti břicha, zvracení, krvácení a průjmy. Mohou se také dostavit vážné poruchy vnitřních orgánů, na které oslabený organismus umírá.

Úspěchy nové vakcíny

V minulosti již vědci  testovali několik experimentálních očkovacích látek, ale žádná z nich se neukázala jako účinná, případně poskytovala ochranu jen velmi krátkou dobu, a nebyla tedy prakticky použitelná. V oblastech Afriky, kde je nemoc nejrozšířenější, by jednodávková vakcína, která by mohla chránit příjemce po dlouhou dobu, byla přitom zásadní součástí potlačení epidemií.

Nová vakcína vyvolává silnou a dlouhodobou imunitu vůči glykoproteinu viru marburg: 95 procent účastníků studie vykazovalo po očkování silnou protilátkovou odpověď a sedmdesát procent si ji udrželo po dobu delší než 48 týdnů. Autoři pokládají test za takový úspěch, že budou investovat do dalších zkoušek – a to už v praxi – v Ghaně, Keni a Ugandě. Pokud další údaje potvrdí slibné výsledky zjištěné v první fázi studie, mohla by být vakcína cAd3-Marburg jednou použita v nouzových reakcích na ohniska epidemií.

Zdroj: National Institut of Health