Zapomeňte na majestátní oře. Váleční koně ve středověku měli rozměry moderního poníka, zjistili archeologové

16. ledna 2022 07:42 / Radek Chlup
Malí koně mohli být efektivní při rychlém pronásledování ustupujících nepřátel Pexels
Archeologové a historici v Británii zjistili, že koně využívaní armádami ve středověku měli rozměry moderního poníka. Představa majestátních válečných koní je proto dost možná spíše záležitostí filmů než reality.

Britský tým archeologů a historiků studuje středověké koně s cílem určit, jaká zvířata vlastně nesla rytíře do centra válečné vřavy. Analýza ostatků 2000 koní ze 4. až 17. století nalezených na různých historických archeologických nalezištích v Británii a pročesávání historických záznamů a fiktivních rytířských příběhů ukázalo, že středověcí armádní koně měli rozměry moderního poníka.

„Věci nejsou tak, jak byly obvykle vyobrazovány,” vysvětluje profesor Alan Outram z Exeterské univerzity. „V populární kultuře jsou váleční koně nejčastěji vyobrazováni jako koně shirské, ale tak to nebylo. Většina ve středověku využívaných koní byla překvapivě malá. Minimum z nich vypadalo jako ve filmech.”

Rozměry nebyly rozhodující

Podle Outrama měla drtivá většina využívaných koní ve středověku výšku okolo 145 centimetrů. Jedním z největších nalezených koní s rozměry malého moderního jezdeckého koně o 152 centimetrech pochází z normanského období. Jeho ostatky byly objeveny ve městě Trowbridge v hrabství Wiltshire.

Velikost válečných koní zřejmě nehrála tak zásadní roli. Není vyloučeno, že se v bitvách nevyužívaly také koně většího vzrůstu, je však možné, že armády potřebovaly menší oře vhodné pro bleskové stíhání ustupujících nepřátel nebo rychlé nájezdy na velké vzdálenosti.

Přímo na nalezištích bitevních polí v Británii bylo nalezeno velice málo koňských ostatků. Z toho důvodu je obtížné jejich výzkumem určit, zda šlo o válečné či farmářské koně. Vědci budou zkoumat koňské brnění, prověří DNA v kostech, a pokusí se tak svá zjištění podpořit dalšími údaji. Psali jsme také: Archeologové odkryli masový hrob křižáků. Mohl je pomoci pohřbít i sám Ludvík IX