Nejničivější erupce v dějinách Evropy. Supervulkán je v kritickém stádiu

Země a Příroda
19. srpna 2018 12:17 / Erik Toman
Vědci varují, že jedna z italských sopek je v kritickém stádiu  Depositphotos
Flegrejské pole nebo Campi Flegrei je název vulkanické kaldery, která se nachází nedaleko Neapole. Podle expertů z Observatoře Vesuvius a londýnské University College hrozí, že vybuchne.

Vědci varují, že jedna z italských sopek je v kritickém stádiu a že hrozí zničující erupce. Doufají, že výsledky jejich výzkumu donutí místní úřady jednat a připravit se na to nejhorší. Poslední erupce se sice odehrála již v roce 1538, ale od té doby je oblast vulkanicky aktivní a pravidelně zde dochází k menším či větším zemětřesením.

Vědci zpozorovali, že pod zemskou kůrou v této části Itálie se hromadí magma, k čemuž docházelo i před poslední erupcí ještě ve středověku. Jejich studie publikovaná v časopise Nature naznačuje, že k další erupci může dojít již brzy. „Zkoumali jsme, jak se pod Campi Flegrei praská a hýbe zem. Tento pohyb naznačuje, že kaldera se dostává do kritického stadia, kdy další její aktivita může vyústit do možnosti erupce," vysvětluje Christopher Kilburn z University College London.

Posledních sedmdesát let prochází kaldera obdobími deflace a inflace, kdy se průběžně zvyšuje a zase snižuje. Dříve se předpokládalo, že energie, která vznikla při těchto procesech, se během deflačního období prostě ztratila - ale podle počítačových modelů týmu to není pravda. Energie se v průběhu času v oblasti hromadí, aniž by se skutečně rozptýlila. O nejnebezpečnějších sopkách, které ohrožují miliony lidí na naší planetě, jsme psali před časem.

Pokaždé, když se pod vulkánem hromadila energie, magma stoupalo na povrch. Když ale následně nedošlo k erupci, nahromaděná energie se pozvolna uvolnila. Nyní se ale zdá, že k samovolnému uvolnění nedochází a stane se tak až působením seismické aktivity.

Vědci zatím nejsou s to popsat, co je příčinou toho, proč se celá oblast zvedá. Pracují se třemi hypotézami. Může jít o plyn, pohyb tekutin anebo se pod Campi Flegrei tvoří magma. Právě třetí možnost je nejpravděpodobnější, ale vědci nemají možnost, jak to potvrdit, nebo vyvrátit.

Vzhledem k velikosti kaldery by erupce zřejmě byla mnohem ničivější než veškeré erupce Etny v lidských dějinách. Už jen proto, že v bezprostředním sousedství kaldery žije přinejmenším jeden milion lidí a dalších šest milionů žije v „zóně erupce.“ Vědci hodlají vulkán dále studovat, aby mohli lépe odhadnout jeho nebezpečnost. V Japonsku objevili zkázonosnou sopku. Pokud exploduje, může to ovlivnit celý svět. Čtěte více.

Podle vědců je nezbytné, aby italské úřady byly na situaci připraveny. Případný výbuch sopky by totiž mohl postihnout nejen obyvatele nedaleké Neapole, ale také další miliony lidí z již zmíněné zóny erupce.

Camp Flegrei není jedinou vulkanickou hrozbou v Itálii. Na vulkánu Etna, nejvyšší aktivní sopce v Evropě, dochází k výbuchům různé intenzity celkem pravidelně.