Život z evropských řek pomalu mizí. Vymřelo téměř devadesát procent velkých vodních tvorů

Země a Příroda
10. srpna 2019 08:51 / Lukáš Bauer
Velcí říční tvorové z naší planety mizí Internet
Skupina německých biologů z Leibnitzova ústavu upozorňuje na znepokojivou situaci ohledně života nejen v evropských řekách. Podle závěrů jejich studie totiž za posledních čtyřicet let zmizelo téměř 90 procent všech velkých sladkovodních zvířat.

Němečtí biologové varují před razantním úbytkem sladkovodních živočichů. Podle jejich výzkumu tak během čtyřiceti let zmizela z řek většina velkých ryb, savců a ptáků. Vědci tvrdí, že vymírání života v řekách se týká prakticky celého světa kromě nedostupné Antarktidy.

Domov pto třetinu obratlovců mizí

Jezera a řeky pokrývají pouze jednu setinu povrchu Země, ale jsou domoven třetiny všech obratlovců. Tyto říční ekosystémy jsou podle biologů značně ohroženy a život v řekách stále mizí. Vědci se přitom zaměřili na tvory, kteří žijí v blízkosti vodních toků a váží více než třicet kilogramů.

Podle jejich výzkumu došlo k největšímu úbytku těchto tvorů mezi roky 1970 a 2012, kdy ubylo až osmdesát procent těchto tvorů. Největší úbytky evidují vědci v oblasti Malajsie, jihovýchodní Asie a také číny, kde vymřelo až 99 procent velkých sladkovodních zvířat.

Nejohroženější jsou jeseter a sumec

Mezi nejohroženější tvory patří například jeseter a sumec, který ubylo až 94 procent. Velké ztráty ale zaznamenali vědci také u plazů. Za klesajícím množstvím velkých zvířat je hlavně nadměrný lov a stav řek, které jsou stále více regulovány přehradami a zpevněnými břehy.

„Asi osm set z nich je navíc plánováno v kriticky důležitých místech s vysokou biodiverzitou a doposud velkým množstvím megafauny, jako je oblast Amazonky, Konga, Mekongu nebo Gangy,“ uvedl hlavní autor studie Fengzhi He.

Vědci ale také upozorňjí na fakt, že některým velkým tvorům, kteří téměř vyhynuli se nyní daří. Mezi tyto patří například americký bobr, nebo jeseter sachalinský, kteří žijí v Severní Americe. Evropské řeky si nevedou příliš dobře, díky tom, že protékají mnoha státy a proto je velmi náročná koordinace ochrany zvířat. Dále čtěte: (Změny klimatu trápí rybáře. Lososovité ryby vymírají).