NASA simulovala dopad velkého asteroidu. Dopadl přímo do České republiky a způsobil rozsáhlé škody

Věda a Výzkum
03. května 2021 08:24 / Lukáš Bauer
Asteroid dopadl na jižní Šumavu Depositphotos
Americká vesmírná agentura NASA provedla další fiktivní test dopadu asteroidu na Zemi. Tento experiment má za cíl připravit svět na takovou událost a zajistit včasné reakce a přípravy na jeho dopad. Během třetího dne NASA zúžila oblast dopadu na Českou republiku, konkrétně na jižní oblast Šumavy.

Vědci z Center for Near Earth Object (CNEOS) americké vesmírné agentury NASA vytvořili unikátní simulaci dopadu asteroidu na Zemi a místo dopadu bylo velice překvapivé. Během simulace, která má za cíl zjistit, jak správně reagovat na takovou hrozbu, totiž asteroid dopadl do oblasti na jihu Šumavy.

Simulaci dopadu asteroidu na Zemi zahájili vědci 26. dubna a experiment trval několik dní, přičemž během každého dne vědci aktualizovali data o pohybu a předpokládaném místu dopadu vesmírného tělesa. Díky tomu vědci musejí každý den reagovat na celou řadu příchozích informací a řešit nastalé komplikace. Jedná se už o sedmou takovou simulaci, kterou NASA provedla.

Prvotní pravděpodobnost srážky byla malá

Letošní experiment začal objevením asteroidu v kolizním kurzu se Zemí s označením 2021 PDC ve vzdálenosti 57 milionů mil. Asteroid byl observatoří zpozorován 19. dubna, přičemž ke kolizi se Zemí s poměrně velkou pravděpodobností dojde 20. října, tedy za šest měsíců. Vědci spočítali, že pravděpodobnost srážky se Zemí je v době objevení 1:2500 a odhadovaná velikost asteroidu je maximálně 700 metrů.

Během prvního dne dostali vědci upřesněné informace, které uváděly, že pravděpodobnost srážky vzrostla na 1:20 a odhadované místo dopadu se vztahovalo na přibližně dvě třetiny celé planety. Na základě výpočtů bylo druhý den upřesněno, že srážka je 100procentní a s největší pravděpodobností dojde k dopadu na evropský kontinent.

Misto dopadu: Česká republika

Vědci také řešili otázky jaké jsou možnosti v eliminaci srážky, ale většina variant jako zničení či vychýlení tělesa už nepřicházely v úvahu, protože asteroid byl objeven příliš pozdě. Během třetího dne pozorování vědci zjistili, že těleso zasáhne oblast střední Evropy a místo dopadu zúžili na 800 x 250 kilometrů. Během čtvrtého dne od zjištění nebezpečného asteroidu vědci upřesnili, že dopadne do oblasti jižní Šumavy s pravděpodobností až 99 procent.

Miliony ohrožených lidí

V rámci čtvrtého dne také zjistili, že těleso má 140 metrů, z čehož vyplynulo, že v přímém ohrožení se nachází velká města jako Salzburg nebo Praha. Další analýzy naznačily, že dopadem asteroidu může být postiženo až 100 tisíc lidí, přičemž nejvíce pesimistickým odhadem bylo zasažení až 6 milionů lidí, kteří žijí v perimetru 250 kilometrů od místa dopadu. Tento simulovaný dopad asteroidu vědcům dává příležitost řešit reálné otázky a problémy, které by vyvstaly s takovou situací, jež může nastat prakticky kdykoliv. Dále čtěte: (Poprvé byla na povrchu asteroidu nalezena zásadní organická hmota nezbytná pro život).