Předchůdce největšího žraloka naší planety vědci objevili díky jeho zubům nalezeným před lety v Alabamě

16. prosince 2020 09:09 / Lukáš Bauer
Megalodon byl gigantický druh prehistorického žraloka Natural history museum
Gigantického žraloka, který je pravděpodobně předchůdcem megalodona – největšího žraloka, který kdy obýval naši planetu, vědci objevili díky fragmentům mnoha zubů nalezených v průběhu let. Jeho identifikaci provedli z fosilních nálezů objevených v americké Alabamě.

Vědcům trvalo téměř 40 let, než nashromáždili dostatek fosilních zubů, aby mohli správně identifikovat dosud neznámý druh prehistorického žraloka, který byl nejspíše evolučním předchůdcem megalodona - největšího známého žraloka, který kdy obýval naši planetu.

Nově identifikovaný žralok žil v období dinosaurů před 83 miliony lety. Největší naměřená délka jeho zubů je 2,7 cm, což je podstatně méně než u zubů megalodona. Největší nalezený zub obřího megalodona měří 17,7 centimetru.

Čtyřicet let hledání

Vědci dosud shromáždili za dobu téměř čtyřiceti let celkem 33 zubů tohoto nového dosud neznámého druhu žraloka, které objevili na devíti místech po celé Alabamě. Nový druh pojmenovali Cretalamna bryanti.

„Je neuvěřitelné, že až dosud byl C. bryanti přehlédnut a byl nesprávně identifikován předchozími vědci jako jiné druhy žraloků,“ uvedl v tiskové zprávě jeden z členů výzkumného týmu Jun Eberso.

Primitivní druh žraloka

Žralok Cretalamna bryanti je velice raným členem čeledi Otodontidae. Mezi žraloky z této čeledi patří také 18 metrů dlouhý megalodon. Tito nemilosrdní prehistoričtí predátoři se vyvinuli před více než 100 miliony let, ale postupně v důsledku nedostatku potravy a změny klimatu vymírali. Samotný megalodon žil před asi 23 až 2,6 miliony let během období od raného miocénu do svrchního pleistocénu.

Vzhledem k podobným rysům, které zuby nově objeveného tvora vykazují, je pravděpodobné, že měl stejnou vývojovou linii jako megalodon. Jedná se tak nejspíše o jeho předchůdce. Určit přesnou délku je pro vědce pouze ze zubů obtížné, ale odhadovaná délka tvora mohla být okolo 5 metrů. Dále čtěte: (Prehistorický žralok megalodon měl rozměry dvoupatrového autobusu).