Astronomové objevili nejbližší černou díru, která je vidět ze Země

Vesmír
08. května 2020 07:41 / Mirka Malá
Černá díra s označením HR 6819 se nachází v souhvězdí Dalekohledu L.Calçada/ESO
Nově nalezená černá díra je nejbližší černou dírou od naší planety. A co víc, její vesmír můžete na noční obloze spatřit i bez dalekohledu.

Černá díra, která leží asi 1 000 světelných let od Země v souhvězdí Dalekohledu, patří do systému se dvěma doprovodnými hvězdami, které jsou dostatečně jasné na to, aby je bylo možné pozorovat pouhým okem. Ale to neznamená, že lze spatřit i samotnou černou díru. Masivní objekt má tak silný gravitační tah, že mu nemůže uniknout nic, tedy dokonce ani světlo.

Astronomové objevili tuto černou díru z observatoře La Silla v Chile, když si mysleli, že studují dvě neznámé hvězdy. Když svá pozorování analyzovali, byli v šoku po zjištění, že jde vlastně o černou díru.

Černou díru si musíme jen představit

Ačkoli astronomové nemohli černou díru přímo pozorovat, dokázali odvodit její přítomnost na základě gravitačních interakcí s ostatními dvěma objekty v systému. Několik měsíců ho pozorovali a dokázali zmapovat oběžné dráhy hvězd a zjistili, že v systému je další masivní neviditelný objekt.

Z pozorování také vyplynulo, že jedna ze dvou hvězd obíhá černou díru každých 40 dní, zatímco druhá hvězda visí sama v mnohem větší vzdálenosti od černé díry.

Vědci vypočítali, že jde o černou díru hvězdné hmoty, tedy tu, která se vytvoří po zhroucení umírající hvězdy. Navíc jde o nejbližší černou díru od Země, která je astronomům známa.

Miliony černých děr nikdo zatím nenašel

Po nově objevené černé díře je další nejbližší známou černou dírou ta, jež je od Země vzdálena asi 3 000 světelných let a leží v souhvězdí Jednorožce. Stále však mohou existovat i další černé díry, klidně i ještě blíž Zemi. Astronomové totiž odhadují, že v naší galaxii jsou doslova miliony černých děr.

Nález této černé díry má i českou stopu. Spoluautorem studie je totiž Petr Hadrava, emeritní vědec Akademie věd ČR. Na jižní polokouli jsou hvězdy této černé díry viditelné pouhým okem, jinde k tomu bude zapotřebí dalekohled. Duo hvězd se objevuje jako jediná hvězda páté velikosti v souhvězdí Dalekohledu, poblíž hranice se souhvězdím Páva. Dále čtěte: Mimozemská kometa má neznámé chemické složení. Vědci jsou překvapeni, jak se liší od ostatních.