Koronavirus umí výborně spolupracovat s lidským imunitním systémem

Věda a Výzkum
04. dubna 2020 18:07 / Erik Toman
6 fotografií v galerii
Orgánů, které nový koronavirus napadá, je mnohem víc než plíce Pixabay
Kvůli koronavinové pandemii se na naší planetě doslova zastavil život. S tím, jak přibývá nemocných, sílí spekulace, že COVID-19 není dílem přírody. S tím ovšem nesouhlasí řada vědců. A mají pro svá tvrzení pádné důvody.

Studie mezinárodního konsorcia vědců zveřejněná v časopise Nature Medicine tvrdí, že virus je tak geniálně ušitý na lidi, že by ho ani člověk nevymyslel.

Proč? Koronavirus totiž umí výborně spolupracovat s lidským imunitním systémem. Nejprve jej využije, aby se dostal do buněk organismu. A u 10-15% nakažených, u nichž má nemoc těžší průběh, pak obrátí jejich vlastní buněčnou imunitu proti nim.

Otázkou zůstává, zda si tělo vytvoří po překonání nemoci imunitu, nebo zda se může člověk nakazit znovu. Podle pokusů Čínské akademie věd na primátech to vypadá spíše na první možnost. Ale právě v Číně se na druhé straně objevila řada lidí, kteří byli s infekcí opakovaně hospitalizováni. Což ovšem může být i tím, že je předtím lékaři propustili z nemocnice předčasně. To potvrzuje i jiná studie varující, že více než 50 procent pacientů má v těle virus ještě osm i více dnů po odeznění příznaků.

Thajský server Thailand Medical News cituje několik studií z Číny, podle nichž dva původní kmeny COVIDu-19 již několikrát zmutovaly. A některé ze 49 nových kmenů útočí na lidské buňky odlišným způsobem. Nové je i zjištění, že kromě plic napadá koronavirus také játra a slinivku. Původně se vědci domnívali, že selhání těchto orgánů bylo následkem tzv. cytokinové bouře, kdy imunita nakaženého člověka zareaguje na koronavirus příliš silně a začne napadat i zdravé buňky.

Podle dalších studií byla u velké části nakažených zjištěna náhlá hypokalémie, tedy nedostatek draslíku. Ta negativně ovlivňuje srdce a snižuje produkci inzulinu. To je zřejmě i důvod, proč mezi první tisícovkou mrtvých v Itálii bylo 98 procent lidí ve věku nad 67 let, kteří zároveň trpěli onemocněním srdce, plic, vysokým krevním tlakem či cukrovkou.

Další studie pak zjistily, že COVID-19 u třetiny nakažených napadá i centrální nervovou soustavu a může způsobit třeba virovou encefalitidu.

Mezi oběťmi nákazy jsou sice převážně starší a nemocní lidé, průměrný věk nakažených je však 51 let.

Jak je vidět, má lidstvo proti sobě neuvěřitelně silného soupeře, který se navíc chová velmi nepředvídatelně. Lidstvo se zničí samo. Koronavirus je toho důkazem. Psali jsme zde.