Vědci poprvé objevili meteority, které mohly přinést život na Zemi

Vesmír
15. ledna 2018 08:31 / Lukáš Bauer
Meteority obsahují všechny přísady potřebné pro vznik života Shutterstock
Nejnovější výzkum prokázal u dvou meteoritů, z nichž každý dopadl na opačný konec světa, unikátní vlastnosti. Oba vesmírné kameny totiž obsahují ingredience, které mohou zažehnout život tam, kde dopadnou. Stejným způsobem nejspíše vznikl život na Zemi.

Dvojice již dříve objevených vesmírných kamenů z Maroka a Texasu obsahuje několik přísad, které mohou být příčinou vzniku prvních známek života nejen na naší planetě. Oba meteority totiž obsahují tekutou vodu a specifické organické sloučeniny, které jsou známy tím, že se ve vhodném prostředí mohou transformovat v život.

„Je to poprvé, kdy jsme ve vesmírném tělese našli bohatou organickou hmotu ve spojení s tekutou vodou, což jsou nezbytné složky pro vznik složitějších organických sloučenin ve vesmíru,“ uvedla vědecká pracovnice Queenie Chan z The Open University of United Kingdom.

Vědci zkoumali meteority pomocí rentgenového záření ALS (Advanced Ligh Source) a objevili aminokyseliny, které jsou nezbytné pro vývoj proteinu, podobně jako kyslík, uhlík a dusík.

I když se nejedná o přímý důkaz existence mimozemského života, vědci se domnívají, že meteority byly součástí některé z raných planet, které existovaly krátce po vzniku Sluneční soustavy. Je také velice pravděpodobné, že na tomto prehistorickém již neexistujícím světě byly rozsáhlé oceány.

Jednou z možností je, že meteority mohou pocházet z některé trpasličí planety, jako je Ceres. Další organická hmota se mohla do hornin dostat při srážce s asteroidem stejného typu jako Hebe.

Mikroskopické stopy vody nalezené v úlomcích by se mohly datovat až do zrodu naší Sluneční soustavy před 4,5 miliardami let. Pro vědce se jedná o velice důležitý objev, který jim pomůže lépe pochopit, jak se organická hmota ve vesmíru formuje. Mnoho krystalů z obou kamenů ještě musí být podrobeno výzkumu. Je proto možné, že to největší překvapení na vědce teprve čeká.

V minulém roce paleontologové objevili v Mongolsku organismus, který je považován za první známou formu života na Zemi. O tomto živočichovi si můžete přečíst zde.