Fantastický objev, který může zjednodušit záchranu lidských životů

Věda a Výzkum
05. června 2018 10:13 / Karel Kovka
Nikdo z nás neví, kdy bude potřebovat krev při nějakém lékařském zákroku Shutterstock
Krev. Životodárná tekutina červené barvy, která je pumpována srdcem do celého těla a plní řadu nezbytných funkcí. Průměrný lidský organismus obsahuje asi 4 až 6 litrů krve. Problémy nastanou, když má tělo krve nedostatek, například vinou úrazu. Pak musí nastoupit krevní transfúze.

Aby měli lékaři v nemocnicích dostatek krve k nutným zákrokům, zajišťují odběry krve transfúzní stanice prostřednictvím dárců krve. Jeden dárce během odběru poskytne přibližně 500 ml této vzácné tekutiny, která pak může být uskladněna a použita při nejrůznějších chirurgických zákrocích.

Jak je však známo, existují krevní skupiny, které při transfúzích není možno, bez fatálních následků, zaměňovat. A tak poměrně často nastává situace, kdy může být nedostatek krve té potřebné krevní skupiny. Je sice pravda, že lidé s krví AB+ (univerzální příjemci) mohou obdržet krev jakéhokoliv dárce a krev skupiny 0− může být darována všem příjemcům, ale lékaři přesto potřebují mít vždy k dispozici i krev ostatních skupin.

Co tedy dělat, když je nutná transfúze a přitom není k dispozici krev určitého typu? Vědci řeší tenhle problém už dlouho a dosud nebyla k dispozici ekonomicky uspokojivá odpověď.

Zajímavé řešení nabízejí výzkumníci z Britské Kolumbie a Centra pro výzkum krve. Vyvinuli totiž enzym, který dovede, zjednodušeně řečeno, “ořezat” antigeny, tedy molekuly cukrů, jejichž přítomnost určuje krevní skupinu A nebo B, z povrchu červených krvinek. Použitím tohoto enzymu vlastně z jakékoliv krve vytvoří krev typu 0, která neobsahuje antigeny A ani B. Takto upravená krev by pak mohla být darována všem příjemcům. O objevu jiného enzymu, který by mohl výrazným způsobem prodloužit lidský život, čtěte zde.

Vědci mutovali gen pro dotyčný enzym a pak vybírali ty, co nejlépe odstraňovaly antigeny z povrchu červených krvinek. Vyšli z bakteriálního enzymu streptokoků a po pěti generacích řízené evoluce získali enzym výrazně účinnější než původní bakteriální verze. Vylepšený enzym sice ještě nedovede z červených krvinek dokonale a úplně odstranit všechny antigeny A a B a nedá se tedy ještě použít v medicíně. Vědci jsou ale přesvědčeni, že se vydali správnou cestou a výroba univerzální krve, vhodné pro všechny příjemce bez ohledu na krevní skupinu, je na dohled.