Nečekané zjištění. Původní američtí indiáni jsou vlastně Rusové

Věda a Výzkum
22. května 2018 12:57 / Karel Kovka
Dnešní američtí indiáni přišli ze Sibiře Shutterstock
Otázka, kde se vzali původní američtí indiáni, zajímala historiky a vědce celá dlouhá léta. Obecně se předpokládalo, že předci dnešních indiánů dorazili na severoamerický kontinent před nejméně 15 000 lety, a to z Asie. Až analýza DNA odhalila, jak to vlastně bylo.

Předci současných amerických indiánů dorazili do dnešních Spojených států před nejméně 15 000 z Asie přes Beringii, což je označení zaniklé pevniny v oblasti dnešního Beringova průlivu, která v době ledové před 20 000 lety spojovala Asii se Severní Amerikou. Po tomto suchozemském mostu tedy mohly migrovat zvířata i lidé.

Zkoumání DNA provedené vědci Pennsylvánské univerzity a zveřejněné v odborném časopise American Journal of Human Genetics potvrdilo, že američtí indiáni původně žili území dnešního Ruska, současného Altajského kraje, při hranicích Ruské federace s Kazachstánem, Mongolskem a Čínou.

Sibiřské kořeny amerických indiánů hledali vědci už dříve, ale přesvědčivý důkaz o přesné lokalitě se podle expertů podařilo nalézt až nyní. Přinesla ho genetická analýza pozůstatků lidí, kteří na území Altaje žili před 20 000 až 25 000 lety. Její srovnání s DNA amerických Indiánů vědce utvrdilo v přesvědčení, že původní vlast indiánských kmenů je právě na jižní Sibiři. S překvapivou teorií proč vyhynuli naši předci, se můžete seznámit v tomto článku.

V DNA chromozomů Y, předávaných z otce na syna, objevili vědci v genetickém kódu indiánů i dávných obyvatel Altaje shodnou mutaci, která je podle nich jedinečná. Shodné prvky nalezli genetikové i v mitochondriální DNA, kterou potomci získávají od matky. Navíc zjistili, že zhruba před 13 000 až 14 000 lety se genetický kód Altajců a amerických indiánů začal odlišovat.

To podle nich potvrzuje dřívější domněnky, že právě v této době překročili předkové indiánů zamrzlý Beringův průliv oddělující východosibiřskou Čukotku od Aljašky.