Nově objevená bakterie, která nepotřebuje k životu kyslík, může být klíčem k objevení mimozemského života

09. prosince 2017 16:45 / Lukáš Bauer
V nehostiných podmínkách Antarktidy žijí nejodolnější bakterie naší planety Internet
Vědci objevili nový typ bakterie, která přežívá v prostředí bez kyslíku. Tento extrémní živočich je jedním z nejodolnějších druhů na naší planetě. Podle nové studie může změnit pohled vědců na mimozemský život.

Podivné mikroby se podařilo najít v Antarktidě, kde přežívají pouze z některých chemických látek obsažených ve vzduchu, jako je vodík, oxid uhličitý a oxid uhelnatý. V podmínkách, ve kterých tento tvor žije, je jakýkoliv energetický zdroj velkou vzácností.

Nová vědecká studie, zabývající se existencí tohoto tvora předpokládá, že pokud takový živočich existuje na Zemi, je teoreticky možné, že i na jiných planetách mohou podobné bakterie existovat. Mohly by se totiž podobně jako tento pozemský organismus živit například plyny v atmosféře.

„Antarktida je jedním z nejvíce extrémních prostředí na Zemi. Tyto chladné, tmavé a suché pustiny jsou přitom překvapivě hojně osídleny nejrůznějšími mikrobionálními komunitami,“ uvedla spoluautorka studie Belinda Ferrari.

Pro vědce je stále nezodpovězenou otázkou to, jak mohou mikroby přežít bez vody, organického uhlíku a s minimální možností získávat energii ze slunce. V těchto polárních oblastech je také silné ultrafialové záření, které rozhodně pro jakýkoliv život není příznivé.

Za pomoci rekonstrukcí genomů 23 mikrobů vědci dokázali identifikovat dvě skupiny dříve neznámých bakterií nazvaných WPS-2 a AD3. U těchto druhů bakterií zjistili, že dokáží získávat plyny ze vzduchu dostatečnou rychlostí pro to, aby se udržely naživu.

Pro tyto tvory díky jejich schopnostem není žádná geotermální energie v kombinaci s chudými živinami problémem. Jedná se o prvního tvora na naší planetě, u kterého byly tyto schopnosti prokázány. Vědci nyní budou detailně analyzovat jeho schopnosti přežití a své poznatky možná budou využívat pro výzkum života mimo Zemi.