Tyrannosaurus rex používal své extrémně krátké přední končetiny velmi děsivě!

Objevy
10. listopadu 2017 09:09 / Lukáš Bauer
Tyrannosaurus rex je známý svými zakrslými předními končetinami Shutterstock
Jeden z největších a nejděsivějších predátorů, který kdy běhal po tomto světě, je nápadný svými zakrslými až směšně neúměrnými předními končetinami. Nový výzkum prokázal, že zdání klame a tyto zakrslé pařáty byly ve skutečností smrtonosnou zbraní.

Tyranosaurus rex byl dlouhý asi dvanáct metrů. Jeho krátké přední končetiny vždy působily velmi kontrastně ke zbytku jeho mohutného svalnatého těla.

Od počátků jeho výzkumu se vědci příliš nemohli shodnout na tom, zda tyto zakrslé přední končetiny, které dosahovaly jen délky lidské paže, byly jen pozůstatkem evoluce a tyrannosaurus je prakticky nepotřeboval, nebo zda přeci jen svůj účel měly.

Nová studie paleontologa Stevena Stanleyho předpokládá, že metr dlouhé končetiny s ostrými pařáty byly dobře přizpůsobeny k nemilosrdnému párání těla jeho kořisti. Obrovský prehistorický lovec je používal zejména při soubojích nablízko. Pomocí ostrých drápů mohl způsobit své oběti strašlivá, až několik metrů dlouhá a desítky centimetrů hluboká zranění.

Stanleyovu hypotézu podporují i nalezené fosilie, které naznačují, že přední končetiny dinosaura byly skutečně silné a robustní. Ramenní klouby tyrannosaura také ukazují, že jeho přední končetiny se mohly volně pohybovat do různých směrů, což je velmi zajímavý funkční prvek.

Dvojice deset centimetrů dlouhých drápů, které se nacházely na každé končetině, se nekompromisně zarývaly i do té nejtvrdší kůže. Draví dinosauři často používali své dlouhé drápy jako zbraně a tyranosaurus podle nové studie nebyl výjimkou.