Vědci odhalili gigantické prohlubně v Jupiteru. Některé z nich mají hloubku až 130 tisíc kilometrů

Vesmír
16. července 2019 17:08 / Lukáš Bauer
Povrch Jupiteru je tvořen obrovskými krátery Wikimedia
Obrovská planeta Jupiter, která je tvořena plynem, ukrývá ve svém povrchu tisíce kilometrů hluboké prohlubně. Některé z těchto kráterů mají až 130 tisíc kilometrů do hloubky. Vědci totiž objevili krátké pulzy, které nezaznamenala dosud žádná sonda.

Podle českých vědců se mohou v plynném povrchu planety Jupiter nacházet neuvěřitelně hluboké prohlubně. Některé z nich přitom podle expertů mohou mít hloubku až 130 tisíc kilometrů a jedná se pravděpodobně o oblasti s menší hustotou.

Díky analýze elektromagnetických měření sondy Juno k tomu dospěli vědci z Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR ve spolupráci s americkými kolegy. Záznamy sondy Juno totiž odhalily přítomnost krátkých pulzů, které dosud nezaznamenala žádná jiná sonda.

Podle vědců tyto pulzy naznačují, že ionosféra Jupiteru je mnohem více variabilní a vyskytují se zde oblasti s výrazně nižší hustotou, než se předpokládalo. Elektromagnetické pulzy vycházejí pravděpodobně ze záblesků v atmosféře podobně jako na Zemi.

Dosud sonda Juno zaznamenala nejméně 445 těchto pulzů, na jejichž základě vědci vytvořili mapu těchto oblastí v ionosféře Jupiteru. Objevili tak oblasti, kde je hustota menší než 250 částic na centimetr, přičemž ostatní oblasti se pohybují v hodnotách trilionů částic.

Sonda Juno se do nejbližší vzdálenosti několika tisíc kilometrů nad plynný povrch Jupiteru dostane každých 53 dní. Jupiter je největší planeta Sluneční soustavy. Cílem mise Juno v hodnotě v přepočtu  zhruba 25 miliard Kč je prozkoumat póly Jupiteru, jeho atmosféru i povrch. Dále čtěte: (Na Marsu byl objeven obrovský kráter naplněný ledem).