Po deseti letech byl konečně odhalen původ diamantového asteroidu z Núbijské pouště

Asteroid s obsahem diamantů pamatuje divoké časy rané sluneční soustavy
 Vesmír
19. dubna 2018 08:56 / Internet
Vzácná vesmírná hornina s vysokým obsahem diamantů, která byla před deseti lety objevena v Núbijské poušti poté, co explodovala v atmosféře, pochází z dávné planety. Již neexistující protoplaneta byla součástí velmi rané sluneční soustavy.

Po deseti letech byl odhalen původ diamantového asteroidu s označením 2008 TC3, který v roce 2008 vstoupil do atmosféry a rozpadl se na malé části v oblasti Núbijské pouště. Vesmírná hornina pochází s největší pravděpodobností z planety, která existovala v naší sluneční soustavě před miliardami let a dosahovala rozměrů Merkuru.

Vědci dokáží vypočítat přibližnou velikost planety na základě tlaku, který je potřeba pro vznik diamantu. Za použití třech různých mikroskopů výzkumníci charakterizovali minerální a chemické složení diamantových hornin roztroušených v Núbijské poušti severního Súdánu.

V době jejich formování uvízly v diamantech částice, které potřebují ke svému vzniku tlak asi 20 gigapascalů. Na základě toho vědci předpokládají, že byl diamant součástí poměrně velké planety, která byla schopná potřebný tlak vyvinout. Odborníci nový výzkum považují za velice přesvědčivý důkaz o původu horniny.

Objevené úlomky pochází ze speciálního druhu meteoritu, takzvaného ureilitu. Tyto asteroidy na Zemi dopadají jen velmi vzácně a dosud nebylo jasné, jakým způsobem vznikají a odkud pocházejí. Nyní vědci konečně mají alespoň částečnou představu o jejich možném vzniku a původu.

Asteroidy dopadající na naši planetu často nesou velice cenné informace. Počátkem tohoto roku vědci určili stáří záhadného meteoritu Hepatia, který byl objeven na Sahaře. Podle závěrů studie je pravděpodobné, že pamatuje samotný vznik sluneční soustavy (čtěte: Záhadný úlomek asteroidu ze Sahary pamatuje zrod Slunce. Jeho složení je v naší soustavě neznámé).

Kam dál?
Vědci přišli s velmi bizarní teorií
Senzační objev: Oceány nemusí být jen na Zemi
Tajný projekt Američanů zveřejněn!