Asteroid, který vyhubil dinosaury, spustil katastrofický proces pod hladinou oceánu

Obří asteroid zasáhl Zemi před 66 miliony let
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
13. února 2018 10:47 / Shutterstock
Když do Země narazil před 66 miliony let velký asteroid, způsobil devastaci celé planety. Náraz tělesa způsobil nejméně tři souběžné události, které měly za následek, že tři čtvrtiny všech rostlin a živočichů vyhynuly. Vědci v nové studii našli další katastrofu, kterou dopad asteroidu způsobil.

Velký asteroid o průměru 10 až 15 kilometrů v místě nárazu do Země vytvořil kráter Chicxulub na poloostrově Yucatán v Mexickém zálivu. Mohutná vulkanická provincie Deccan Traps v Indii vybuchla a vychrlila do atmosféry obrovské množství popela a plynů.

Vlivem těchto událostí se planeta Země stala těžkým místem k přežití. Během následujícího období vyhynulo na planetě nejméně 75 procent života a klima se výrazně změnilo. Vědci ale nedávno zjistili, že to nebylo vše, co se v této době na Zemi odehrávalo.

Nejnovější výzkum prokázal, že dopad asteroidu vyslal vlny napříč tektonickými deskami, které aktivovaly rozsáhlé hlubokooceánské vulkány. Tyto sopečné erupce přitom podle vědců patřily k nejrozsáhlejším vulkanickým činnostem během samotné existence naší planety.

Pro získání důkazů o pradávné podmořské vulkanické aktivitě v souvislosti s dopadem asteroidu vědci využili stávající údaje, aby zjistili, jakým způsobem se struktura mořského dna změnila za posledních 100 milionů let.

V oblasti Indického a Tichého oceánu nalezli masivní změny způsobené vulkanickou činností, které datovali do období dopadu asteroidu. Vědci získali cenné důkazy o tom, že stejné peklo, které nastalo na zemském povrchu, se pravděpodobně odehrávalo i v oceánech.

Vědci se nyní pokouší zjistit, na kterých dalších místech na planetě byly aktivovány podmořské vulkány a jaká z událostí, které následovaly krátce po dopadu, byla pro vyhynutí dinosaurů nejkritičtější.

Dopady asteroidů jsou vnímány jako katastrofická událost. Bez nich by ale možná na Zemi nevznikl život, jak tvrdí vědecká studie z minulého roku (čtěte: Vědci poprvé objevili meteority, které mohly přinést život na Zemi).