Znepokojivá zpráva! Na severní polokouli je obrovské množství jedovaté rtuti

Země a Příroda
07. února 2018 13:02 / Robert Bureš
Vědci se obávají uvolnění rtuti vlivem tání ledovců Shutterstock
Výsledky geologického průzkumu ukázaly, jak obrovské množství rtuti je obsaženo v ledu na Aljašce a také celé severní polokouli. Miliony tun jedovatého kovu se postupně ukládaly v ledu od poslední doby ledové. Vědci se obávají současného tání.

Vědci z americké vládní agentury US Geological Survey (USGS) studovali řadu vzorků z hloubky aljašského permafrostu a zjistili, že ukrývá obrovské množství jedovaté rtuti. Tento těžký kov byl uvězněn v ledovci od poslední doby ledové, přičemž vědci odhadují, že led na severní polokouli může obsahovat až 793 milionů tun rtuti.

Studie uvádí, že objem rtuti, která se na severní polokouli nachází, představuje větší množství než všechen přírodní výskyt tohoto těžkého kovu na zbytku naší planety. Zjištění může mít závažné důsledky v případě, že permafrost roztaje.

V minulosti způsobilo rozsáhlé odlesňování na Sibiři tání permafrostu, následkem toho se začala propadat země do obrovských kráterů. V Arktidě se zase objevily desítky let staré viry a nyní vědci varují před obřím množstvím rtuti, která by se mohla uvolnit do prostředí a poškodit světové ekosystémy.

„Všechna ta rtuť nepředstavuje žádný problém, pokud je uvězněna v ledu, jak ale víme, tento led taje. Přestože součástí studie nebyla rychlost tání ledovců, tedy i celkový dopad na životní prostředí, vnímáme nové zjištění jako potenciální hrozbu,“ uvedl hydrolog z USGS Paul Schuster.

Rtuť se v permafrostu ukládala po tisíce let. Přírodní rtuť totiž proniká do atmosféry. V rámci rtuťového cyklu se rtuťová pára váže s organickým materiálem v půdě a poté je pohřbena sedimenty, v tomto případě se drží v ledu.

Aby vědci dokázali změřit hladiny rtuti v ledu, museli vyvrtat 13 hloubkových vrtů v různých lokalitách na Aljašce. Podle výpočtů týmu je v permafrostu severní polokoule zmrazeno 793 milionů kilogramů rtuti. Toto množství odpovídá asi 15 milionům galonů a zhruba desetinásobku všech emisí rtuti vyprodukovaných člověkem za posledních třicet let.

Kdyby se toto množství rtuti dostalo do vodních cest, mohlo by vážně ohrozit život na Zemi, míní odborníci. Anorganická rtuť může být přeměněna mikroby na methylortuť, což je silný neurotoxin. Případy otravy methylortutí se objevily u lidí poté, co konzumovali ryby z kontaminované vody.

„Důsledky uvolňování této rtuti do životního prostředí jsou potenciálně obrovské, neboť rtuť má zdraví škodlivé účinky na kterýkoliv živý organizmus. U lidí může například způsobovat trvalé poškození nervové soustavy nebo vrozené vývojové vady.

Dalším krokem ve výzkumu bude vytvoření modelu, který by dokázal určit, jaká konkrétní změna klimatu mohla způsobit, že permafrost roztaje a rtuť se z něj uvolní. Změny klima mohou vytvářet ale i další hrozby. Vědci se nedávno zabývali zajímavou studií, která předpokládá velké prohloubení evropské migrační krize s oteplující se planetou (čtěte: Devastující změny klimatu přivedou do Evropy obrovský počet migrantů).