V Egyptě byla objevena vzácná fosilie nového druhu dinosaura

Objevy
01. února 2018 17:16 / Lukáš Bauer
Býložravý Mansourasaurus Shahinae žil v období křídy Internet
V egyptské Sahaře paleontologové našli zkamenělé pozůstatky prehistorického obra. Tvor velký jako autobus pro vědce představuje ztracenou vazbu v evoluci dinosarů v Africe a Evropě. Dosud o vývoji dinosaurů v Africe existovalo pouze minimum vědeckých záznamů.

Afrika byla kdysi osídlena obrovskými jedinečnými druhy dinosaurů. V současných fosilních záznamech však téměř chyběly údaje z doby před 100 – 66 miliony let a tedy i spojitost mezi africkými dinosaury s těmi, kteří se nacházeli po celé Asii.

Vědci tak stále neměli příliš jasnou představu o tom, jak to vlastně tehdy v Africe vypadalo. Odborníkům bylo například záhadou, jaké druhy dinosaurů tam žily a také jak moc příbuzné tyto druhy byly ve srovnání se známými fosilními záznamy.

Expedici vědců z Egypta se nyní podařil průlomový objev, který konečně po letech bádání zaplní mezeru ve fosilních záznamech z tohoto období. V egyptské části Sahary archeologové totiž vykopali kosti obrovského dinosaura, který žil před 80 miliony let, v období křídy.

Dosud neznámý druh dinosaura dostal jméno Mansourasaurus shahinae. Tvor patří do rodiny sauropodů, která zahrnuje i ta největší stvoření, která kdy chodila po naší planetě jako Brachiosaurus a Diplodocus. Mansourasaurus měřil okolo deseti metrů a byl dlouhý asi jako městský autobus.

„Mansourasaurus shahinae je klíčovým novým druhem dinosaura a velice důležitým novým poznatkem pro egyptskou a africkou paleontologii,“ uvedl ve zprávě Eric Gorscak, vědecký pracovník The Field Museum.

Velká část důležitých částí těla Mansourasaura byla objevena v nezvykle zachovalém stavu. V Africe bývají nálezy často velice roztroušené a nebo se nenacházejí v těch horninových vrstvách, kde je paleontologové předpokládají.

Ve vědeckých kruzích se o objevu hovoří jako o svatém grálu v oblasti africké paleontologie. Odoborníci totiž po takové fosilii desetiletí marně pátrali a nyní se domnívají, že i přes dramatické změny, kterými prošel superkontinent Pangea ke konci křídového období, se dinosauři stále mezi Afrikou a Evropou mohli pohybovat.

Paleontologie je jako skládání drobné mozaiky a vědcům se čas od času podaří odkrýt některé důležité poznatky. Například v loňském roce odborníci zjistili, k čemu ve skutečnosti jeden z nejděsivějších predátorů naší planety používal své malé zakrslé pařáty (čtěte: Tyrannosaurus rex používal své extrémně krátké přední končetiny velmi děsivě).