Astronomové objevili hluboko ve vesmíru zvláštní objekt. Mohlo by se jednat o nejstarší hvězdu ve vesmíru

17. května 2021 07:08 / Lukáš Bauer
Vzdálená hvězda může být jednou z nejstarších ve vesmíru Depositphotos
Tým amerických astronomů objevil ve vesmíru objekt, o němž tvrdí, že by mohl být dosud nejstarší objevenou hvězdou ve vesmíru. Tyto poznatky o hvězdě astronomové získali díky analýze chemického složení hvězdy, které naznačuje, že obsahuje prvky, jež se vyskytují jen u první generace hvězd.

Skupina vědců ze Spojených států objevila v dalekém vesmíru objekt, který by podle nových zjištění mohl být jednou z nejstarších hvězd ve vesmíru. Rudý obr svým složením odpovídá první generaci hvězd, které vznikly po velkém třesku. Jedná se tak o naprosto přelomový objev, který vědcům napoví mnohé nejen o vzniku vesmíru.

Astronomové provedli podrobnou analýzu složení hvězdy a zjistili, že určitou část materálu hvězdy tvoří zbytky prvních hvězd. Tyto první hvězdy byly totiž velice chudé na kovové prvky a stejné složení má právě i nová hvězda s označením SPLUS J210428.01–004934.2. Detekce podobných objektů ve vesmíru je vždy velice cenným objevem, protože i když mají astronomové ohledně vesmíru značné znalosti, tyto první hvězdy, které rozsvítily vesmír po velkém třesku, jsou dodnes záhadou.

Zvláštní složení

Tyto takzvané hvězdy populace III byly prvními objekty, které rozzářily vesmír po velkém třesku. Jedinými prvky, které mohl velký třesk vyprodukovat, jsou vodík, hélium a možná stopy lithia, ostatní kovy však naprosto chybí. Proto i tyto první hvězdy populace III jsou složeny převážně pouze z těchto dvou prvků.

Tyto objekty už většinou dávno zanikly, a proto o nich vědci nemají téměř žádné informace. Důležitým vodítkem však mohou být hvězdy populace II, které vznikly bezprostředně po prvních hvězdách. Tyto hvězdy jsou pro astronomy velice zajímavé, protože se svým složením stále blíží více hvězdám populace III. Vědci tyto hvězdy poznají díky tomu, že neobsahují téměř žádné těžší prvky jako je uhlík, železo, kyslík, hořčík a lithium. Hodnoty těchto prvků vědci dokáží měřit díky spektru, které daná hvězda vyzařuje.

Těžší prvky

Další populace hvězd má už obsah těchto prvků mnohem vyšší díky tomu, jak se těžší prvky začaly formovat jadernou fúzí u předchozí generace hvězd. Hvězdy s velkou hmotností často zanikají jako supernova a právě tento kolosální výbuch vytváří ještě těžší prvky, které vznikají díky obrovskému množství uvolněné energie. Dále čtěte: Nová teorie naznačuje, že černé díry nemusejí být černé. Dokonce to nemusejí být ani díry.