Australský druh odolných rostlin může znovu oživit člověkem zničené oblasti na Zemi

Země a Příroda
26. listopadu 2017 12:39 / Lukáš Bauer
Některé původní australské druhy rostlin mají neuvěřitelnou odolnost Shutterstock
Pokud v určitém místě na Zemi dojde k závažné ekologické katastrofě, běžným postupem bývá evakuace obyvatel a uzavření celé oblasti. Příkladem mohou být místa zamořená radioaktivitou, která se stávají neobyvatelná na desítky až stovky let. Vědci objevili unikátní vlastnosti exotických rostlin, které mohou těmto oblastem vrátit život.

Nově objevené genetické vlastnosti exotických rostlin, které se vyskytují v Austrálii, by mohly v budoucnu pomoci s obnovou oblastí, které se staly místem ekologické havárie.

„Unikátní biotechnologie nazývaná fytoremediace využívá přírodní procesy v rostlinách ve prospěch zlepšení stavu zamořených oblastí,“ uvedl ve vědecké studii Megan Phillips z Technologické univerzity v Sydney.

Pro výzkum vědci používají původní australské druhy rostlin, a to zejména proto, že dokáží prosperovat ve velice těžkých podmínkách s extrémními suchy a chudou půdou.

Vlastnosti některých rostlin, které hrály důležitou roli v obnově půdy, byly velmi dobře zdokumentovány již v minulosti, například po havárii v ukrajinském Černobylu.

Tehdejší výzkum prokázal, že velmi odolné slunečnice jsou schopny nasáknout radionuklidy známé také jako radioaktivní izotopy. Rostlina indické hořčice zase velmi dobře vstřebává těžké kovy.

Philips se domnívá, že právě australské rostliny patří geneticky k nejsilnější flóře na Zemi a mohly by být využity jako přírodní řešení ekologických havárií. Pokud by se mu povedlo tyto rostliny geneticky přizpůsobit pro život i v jiných oblastech, mohly by představovat globální nástroj pro revitalizaci.

Efektivita takového řešení by mohla být srovnatelná s odebíráním a odvozem kontaminované půdy pomocí těžké techniky, přičemž náklady by byly nesrovnatelně nižší. V některých zemích se fytoremediace hojně využívá a vykazuje skvělé výsledky, například v bývalých skladištích chemického odpadu nebo armádních stanovištích.