Byla nalezena nejstarší lidská DNA. V osm set tisíc let starém zubu kanibala

Objevy
09. dubna 2020 15:46 / Mirka Malá
Naši pradávní příbuzní byli kanibalové Prof. José María Bermúdez de Castro
Proteinová analýza odhalila, že předpokládaný kanibalní druh Homo antecessor, tedy člověk předchůdce, nebyl vzdáleně spřízněn s lidmi a neandrtálci.

V roce 1994 archeologové, kteří kopali v pohoří Atapuerca v severním Španělsku, objevili zkamenělé pozůstatky archaické skupiny lidí, se kterou se dosud nesetkali. Kosti byly odříznuty od těla a zlámané a na první pohled se zdálo, že byly kanibalizovány. Největší fragmenty skeletu, které pocházely z nejméně šesti jedinců starých asi 800 000 let, sdílely některé podobnosti s moderními lidmi Homo sapiens a dalšími již zaniklými skupinami příbuzných, jako jsou neandrtálci a denisovanové.

Kanibalové nebyli příbuzní

Kosti člověka předchůdce patří mezi nejstarší fosílie, jaké kdy byly v Evropě nalezeny. Vědci se obecně domnívali, že člověk předchůdce mohl být společným předkem neandrtálců, denisovanů a moderních lidí. Nová studie DNA ale tvrdí, že tomu tak pravděpodobně není.

Vědci analyzovali staré proteiny ve sklovině 800 000 let starého zubu člověka předchůdce a pomocí proteinů dešifrovali část genetického kódu, která jej vytvořila. Po porovnání tohoto kódu s genetickými údaji z novějších vzorků lidských zubů dospěl tým k závěru, že DNA člověka předchůdce se příliš odlišuje od větve evolučního stromu neandrtálců a denisovanovů.

Vědci se nyní domnívají, že člověk předchůdce byl pravděpodobně sesterským druhem našich předků, který vedl k vývoji moderních lidí a našich zaniklých bratranců.

Moderní proteinová analýza

Studium starověkých proteinů umožňuje nové pohledy do naší genetické minulosti způsobem, který analýza DNA nedovoluje. DNA se degraduje relativně rychle a během několika set tisíc let se stává nečitelnou.

Zatímco proteinová analýza umožňuje vědcům nahlédnout do minulosti mnohem více než jiné metody genetického sekvenování, výsledky jsou stále omezeny kvalitou a počtem vzorků, které jsou k dispozici.

A záleží rovněž na kvalitě fosilních vzorků. V rámci této studie vědci také zkoumali 1,77 milionu let starou stoličku z fosilního Homo erectus, starodávného lidského předka, který žil před 2 miliony let. Proteinová sekvence však byla příliš krátká a poškozená, aby mohla nabídnout jakékoli nové poznatky. Náš lidský rodokmen tak zatím zůstane stále poněkud komplikovaný a matoucí. Dále čtěte: Dům z doby ledové vyrobený z kostí více než 60 mamutů je pro archeology záhadou.