Astronomové objevili v dalekém vesmíru něco velmi zvláštního

Vesmír
11. listopadu 2017 10:47 / Lukáš Bauer
Nově objevené chování supernovy, popírá většinu známých vědeckých modelů Shutterstock
Ve chvíli kdy se hvězda stane takzvanou supernovou, její existence se blíží ke konci. Astronomové objevili hvězdu, která přežila svou vlastní smrt. Nový vesmírný objev se vymyká všem známým modelům o existenci a formování hvězd.

Astronomové nedávno našli hvězdu, která tímto způsobem explodovala, ale z dosud neznámého důvodu masivní explozi přežila. O šedesát let později navíc explodovala znovu. Odborníci z celého světa jsou tímto novým výzkumem zmateni, protože se chování hvězdy vymyká všem modelům o fungování supernov.

Supernova je konečné hvězdné stadium. Klasickým příkladem je velká hvězda, která vyčerpala většinu zásob paliva pro fúzi a začala tvořit železo. V důsledku toho se hvězda začne hroutit pod silou své vlastní gravitace. V druhém nejčastějším případě se jedná o bílého trpaslíka, který nahromadil příliš mnoho materiálu, stal se nestabilním a prodělal termonukleární explozi.

Oba tyto případy končí stejným způsobem. Obrovská exploze rozmetá velkou většinu nebo všechnu hmotu z hvězdy do vesmíru.

Supernova s označením iPTF14hls byla objevena v roce 2014. Zpočátku vypadala stejně jako každá jiná hvězda v tomto stadiu a byla klasifikována jako typ II-P. O několik měsíců později se ovšem stalo něco, co u tohoto typu hvězdy nikdy nebylo pozorováno.

Při více než šestisetdenním pozorování hvězda několikrát pohasla a opět se rozjasnila. Běžné supernovy se dostanou do bodu největšího jasu a postupně pohasínají.

Když se vědci z observatoře Las Cumbres vrátili v čase a zkoumali archivní data, našli výbuch stejné hvězdy z roku 1954. Hvězda byla původně přibližně stokrát větší než naše Slunce.

Vědci se domnívají, že by se mohlo jednat o zvláštní stav takzvané párové nestability. Vzácný jev v podobě několika výbuchů supernovy se může teoreticky vyskytnou u hvězd o velikosti stokrát větší, než je naše Slunce.

Během těchto explozí se supernova zbaví vnější vrstvy a ztratí hmotu o velikosti 10 až 25 Sluncí. Díky tomu se sníží její váha pod hranici nestability a může po určitou dobu opět fungovat. Tyto události se mohou opakovat, dokud se hvězda nakonec nezhroutí do černé díry.

Pro odborníky z celého světa se jedná o vzrušující objev. V budoucnu by mohl výzkumníkům pomoci při studiu nejjasnějších hvězd ve vesmíru a v lepším pochopení chování černých děr.