V Utahu byla nalezena kostra neznámého dinousaura s radioaktivní lebkou

Objevy
28. ledna 2020 17:35 / Mirka Malá
Nalezený dinosaurus byl dosud neznámým druhem Dinosaur National Monument
155 milionů let stará kostra dinosaura, nalezená v americkém Utahu, byla původně bez hlavy. Tu vědci našli až poté, co ji odhalil detektor záření.

Paleontologové objevili kostru a radioaktivní lebku dříve neznámého druhu Allosaurus. Strašidelný dinosaurus se dvěma nohama měl 80 ostrých zubů a žil asi před 155 miliony let v dnešním Utahu.

Ale vědci samozřejmě neznali žádné z těchto detailů. Původně totiž našli pouze kostru dinosaura, ale ne hlavu. Přesto byl skalní blok, který obklopoval kostru, tak masivní, že museli k odstranění fosilií použít výbušniny a vrtulník k jejich přepravě. Teprve o šest let později, v roce 1996, bylo znovu spojeno tělo a jeho hlava.

To umožnil až Ramal Jones, radiolog z University of Utah v důchodu. Vyzbrojený detektorem záření lokalizoval radioaktivní lebku nedaleko jejího těla. Podle vědců ale není neobvyklé, že dinosauří kosti jsou radioaktivní, protože radioaktivní prvky se mohou v průběhu času z okolních sedimentů vyluhovat do kostí.

Později tým tedy vykopal hlavu dinosaura, což vědcům pomohlo identifikovat zbytky jako nově nalezený druh dinosaurů.

Nový druh byl masožravý

Vědci pojmenovali šelmu Allosaurus jimmadseni. Během pozdního jurského období žil tento druh na semiaridních povodích severní Ameriky. Tento dinosaurus je nejstarší druh Allosaura, který tak překonává známější druh Allosaurus fragilis.

Dříve se paleontologové domnívali, že v oblasti nálezu žil pouze jeden druh Allosaura, ale tato studie ukazuje, že existují dva druhy. Nově popsaný Allosaurus jimmadseni se vyvinul nejméně o 5 milionů let dříve než jeho mladší bratranec, Allosaurus fragilis.

Tento dinosaurus byl velký masožravec měřící až 9 metrů a vážil asi 1,8 tuny. Měl úzkou lebku, rohy nad očima a  každá z jeho dlouhých paží měla tři ostré drápy. Přesto měl nově popsaný druh Allosaura lehčí stavbu lebky než jeho pozdější příbuzný. Dále čtěte: Jedna z největších sladkovodních ryb na světě může být prvním druhem, který letos zanikne.